maandag 15 januari 2018

Interview Leon Verdonschot over the making of 'Rico' (Boekblad)

Zelden kwam zo'n grote bestseller zo vlak voor Kerst uit. Rico van Leon Verdonschot verscheen op vrijdag 22 december. Dit was alleen mogelijk dankzij krankzinnig hard werken van alle betrokkenen, aldus de schrijver. En het geluk dat er niets mis ging. Pas na Rico Verhoevens titelgevecht op 9 december viel het besluit dat het portret van de kickbokser nog voor de feestdagen moest verschijnen.

Gefeliciteerd met je eerste plaats in de Bestseller 60. Had je dat verwacht?
'Dank. Ik ben er héél blij mee, ik wil daar absoluut niet lichtvoetig over doen. Ik had het niet verwacht. Rico heeft veel volgers op Instagram, maar het was afwachten hoeveel daarvan ook het boek willen hebben. Kickboksen is ook niet zo'n grote sport. Rico is groter dan zijn sport. Zeker het afgelopen jaar is een sportieve volksheld geworden. Dat kon ik niet voorzien toen ik aan het boek begon.'

Hoe is dit boek bij Voetbal Inside terecht gekomen?
'Vos, mijn vorige boek, kwam uit bij Lebowski, dat net als Voetbal Inside onderdeel is van Overamstel. Vos [over de Vlaamse zanger Luc de Vos, red.] heeft het in Vlaanderen heel goed gedaan, dus ik was er nogal vaak om te overleggen over pr. Af en toe sprak ik daar met Marieke Derksen van Voetbal Inside. Ook over Rico. Zij was door hem gefascineerd door zijn gevecht met Badr Hari. Toen kwamen een aantal dingen samen. Ik wilde altijd al een boek maken over vechtsport. Ik kickboks zelf ook. En Rico's management wilde na een documentaire over hem een boek maken. Zij waren daarover met een aantal uitgevers in gesprek. Marieke had daarom contact met hen. Zij bracht ons bij elkaar. Het management dacht eigenlijk aan een boek op basis van een paar interviews bij een omelet. Ik wilde hem een jaar lang volgen. Maar toen we een paar keer vrijblijvend hadden afgesproken, was er zo'n goede klik dat het snel rond was. Vanzelfsprekend heb ik toen niet meer aan andere uitgevers gedacht.'

Heel natuurlijk dus. Is dat de reden dat je meerdere uitgevers hebt gehad: onder andere Thomas Rap, Brandt, Lebowski?
'Ja. Ik heb de meeste boeken bij Rap uitgebracht, maar als zij een project niet zagen zitten, zocht ik een andere uitgeverij. Zo kwam Bruce en ik, over Bruce Springsteen, bij Brandt en Vos bij Lebowski. Dat was prima. Ik ben daarom ook nooit weggegaan bij Rap. Dat zou ik pas doen als ze me zouden tegenhouden om projecten bij andere uitgeverijen onder te brengen. Maar bij Rap feliciteerden ze me juist als eerste met de nummer 1 voor Rico.'

Hoe beviel de samenwerking met Voetbal Inside?
'Heel goed. Rimpelloos. Marieke Derksen is net als Oscar van Gelderen van Lebowski een one man army. Als je hen om half een 's nachts appt, krijg je na vijf minuten antwoord. Een out of office-reply? Ondenkbaar. Ik hou daar wel van, een uitgever die drijft op enthousiasme. Een uitgever die niet denkt in praktische problemen, maar gewoon doet. Dat geeft mij veel energie.'

Waar bleek dat uit?
'Ik wilde per se een goede redacteur. Ik wilde graag dat Andreas Donker dat doet, die ik al jaren goed ken en ook redacteur van Vos was. "Geen probleem," zei Marieke meteen, "geef z'n nummer maar, dan maak ik een contract."'

Waarom verscheen het boek zó dicht op Kerst?
'Aanvankelijk hadden we geen verschijningsdatum afgesproken. Ik zou Rico een jaar volgen, dus dan zou het boek eind vorig jaar, begin dit jaar uitkomen. Maar ik wist niet wanneer Rico zou vechten. Soms weet hij dat ook maar zes weken van tevoren. Toen bleek dat hij op 9 december een titelgevecht had. In Ahoy, met een pittige tegenstander: Jamal Ben Saddik. Dat móést in het boek. Als hij zou winnen, zou alles perfect samenkomen. Maar je wil ook dat het boek vóór de feestdagen in de winkel ligt. Toen hebben we afgesproken dat Marieke in november een kant-en-klaar boek zou krijgen. Behalve het laatste hoofdstuk. Als Rico zou winnen, zou ik dat meteen daarna gaan schrijven. Andreas zou het, desnoods om drie uur 's nachts, meteen daarna redigeren. Zodat Marieke het 11 december 's ochtends had. Dan kon het net.'

Alleen als hij zou winnen?
'Ja. Als Rico zou verliezen, zouden we het boek tot nader order uitstellen. Een nederlaag zou geen mooi einde zijn. Hij zou dan ook geen zin hebben om het boek te promoten. Ieder interview zou beginnen met: "Jij hebt dus verloren". Ik zat dus mijn nagels helemaal op te vreten toen Rico in de eerste ronde een paar flinke klappen kreeg. Straks wordt niet alleen Rico uit de ring geslagen, dacht ik, maar ook mijn boek van de drukpers. Goddank won hij. In de kleedkamer grapte hij na afloop: "Laat ik het spannend voor je maken met een technische knock-out in de vijfde ronde." In de euforie van de overwinning ben ik toen zelfs in de nacht al begonnen met het laatste hoofdstuk.'

Daarna ging niets mis?
'Er had van alles mis kunnen gaan. Bij de drukker, bij de belevering, bij de inkoop. Maar nee. De boekhandels hadden er wel te weinig van ingekocht, zo bleek. Op sommige plekken was het zaterdag uitverkocht. Gelukkig was het absoluut niet zo dat het toen overal uitverkocht was.'

Is een boek over een kickbokser wel een boek voor de traditionele boekhandel?
'Toch wel. Het is mede aan boekhandels te danken dat het zo'n succes is. Overal waar ik ben geweest lag het heel goed. Zeker toen het op 4 binnenkwam in de bestsellerlijst, maar ook daarvoor al. Wat ik heb begrepen van de salesafdeling van Overamstel is dat boekhandels vonden dat er nog wel één nieuw, potentieel groot boek bij kon in de periode voor Kerst. Normaal verschijnt er vanaf begin december eigenlijk niets meer. Nu kwam mijn boek nog. Daarom kochten ze het behoorlijk goed in.'

Ik kan me namelijk voorstellen dat Rico veel wordt gekocht door mensen die normaal geen boeken kopen.
'Deels wel, ja. Bij de signeersessie op de dag van verschijnen waren veel jonge mensen die zeiden dat dit hun eerste boek was. Hun eerste boek! Zoiets vergeten ze nooit meer. En dat is het boek dat ik heb geschreven. Geweldig. Maar ik merk dat het een heel breed publiek trekt. Rico is ook niet echt een sportboek. Het is eerder een portret van iemand die toevallig sport. Het gaat heel veel over zijn moeilijke jeugd – het afgelopen jaar overleed zijn vader – en relaties.'

Waarom gingen jullie uitgerekend signeren bij de AKO op Schiphol?
'We hadden de dagen voor Kerst, van vrijdagochtend tot zaterdagochtend, helemaal volgepropt met interviews. We zouden niet optreden. Omdat zo laat pas werd besloten of het boek zou verschijnen, konden we daar toch geen afspraken voor maken. Maar toen we het schema voor de media hadden gemaakt, hadden we toch nog een gat. AKO had al eerder belangstelling getoond voor een signeersessie. Zij konden het op korte termijn organiseren. Zij stelden Schiphol voor: goed bereikbaar én groot genoeg om veel mensen te kunnen opvangen. Dat bleek heel goed uit te pakken. We hebben bijna 400 boeken verkocht. Iedereen stond er twee uur voor in de rij. Hartverwarmend.'
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 8 jan)

Geen opmerkingen: