woensdag 24 januari 2018

Interview Michel Krielaars over zijn overstap naar uitgeverij Pluim

Michel Krielaars is een van de zes auteurs die Atlas Contact verruilt voor Pluim, de nieuwe uitgeverij van Mizzi van der Pluijm. De chef van de NRC Handelsblad-boekenredactie, die in het verleden drie romans en een verhalenbundel bij Contact publiceerde, had de laatste jaren groot succes bij Atlas Contact met zijn non-fictieboeken Het brilletje van Tsjechov en Alles voor het moederland. 'Ik denk dat ze er bij de uitgeverij wel vanuit gingen dat iedereen die met Mizzi bevriend is ook met haar mee zou gaan.'

Waarom stap je over naar Pluim? 
'Ik ben al bevriend met Mizzi sinds 1992, toen ik bij Bert Bakker en zij bij Contact werkte. Toen ik bij de uitgeverij wegging en mijn eerste roman ging schrijven, bood zij gelijk aan die te publiceren. Dat is inmiddels meer dan twintig jaar geleden. Het contact met de uitgeverij liep meestal via Mizzi. Zij heeft me ook aangezet tot het schrijven van non-fictie over Rusland. Ik had wel een redacteur: Marijke Wempe, maar zij is een paar maanden geleden vertrokken naar de bibliotheek in Gouda. Ik heb dus met niemand echt contact bij Atlas Contact. Dat maakte de keuze heel simpel.' 

Was het aan haar te danken dat Het brilletje van Tsjechov zo'n succes was. 
'Jazeker. Er zijn zo'n 25.000 exemplaren van verkocht. Een enorm succes, waar de uitgeverij zich onder leiding van Mizzi erg voor heeft ingezet. Door reclame te maken in de boekhandel, te blijven zeggen hoe uitzonderlijk het was, het tijdelijk in prijs te verlagen. Al die marketingtechnische trucjes waar ik het fijne niet van weet. Zij heeft mij er ook toe aangespoord dat ik veel optrad in boekhandels. Samen met mijn vrouw, die zangeres is, heb ik een literair-muzikaal programma in elkaar gezet.' 

Hoe heeft Mizzi van der Pluijm je overgehaald mee te gaan? 
'Zij was altijd heel discreet over de troebelen bij Atlas Contact tegen mij, omdat ik bij de krant werk. We hebben amper gesproken over haar onenigheid met de directie over hun commerciële plannen, waar ik nog steeds het fijne niet van weet, of over de plannen voor de nieuwe uitgeverij. Pas toen we rond Kerst een wandeling maakten, hebben we er langer over gepraat. Afgelopen donderdag, toen ik op haar nieuwe kantoor was, vroeg ze of ik ook mee ging. Natuurlijk joh, reageerde ik. En een dag later stond het in mijn eigen krant. Dat bericht hadden collega-redacteuren gemaakt, ik wist er niets van. Ook niet dat Mizzi mijn naam zou noemen. Mijn nieuwe boek, over Russische musici in de Sovjet-tijd, is op zijn vroegst pas over twee jaar klaar.'

Wat maakt de nieuwe uitgeverij zo aantrekkelijk? 
'Alleen al dat hij nieuw is. Een frisse uitgeverij is altijd aantrekkelijk – zoals vijfentwintig jaar geleden Prometheus dat bijvoorbeeld was, toen Mai Spijkers die begon. Dat trok toen veel schrijvers aan. Mizzi wil het klein houden. Dat betekent: veel aandacht voor redactie en de marketing van de boeken. Maar ik kan natuurlijk niets over haar plannen vertellen. Dat is aan haarzelf [op de perspresentatie van Pluim op 25 januari aanstaande, md.].' 

Speelt ook boosheid over de gang van zaken in het afgelopen jaar een rol om bij Atlas Contact te vertrekken?
'Absoluut niet. Atlas Contact is een voortreffelijke uitgeverij, waar heel goede mensen werken die heel mooie boeken maken. Het mooiste was daarom geweest als Mizzi een compromis had kunnen sluiten met de directie of dat zij de hele boel had kunnen uitkopen, zodat het geheel behouden bleef. Een uitgeverij is een gemeenschap. De Atlas Contact-zomerborrel is altijd een leuk feest, met mensen als Adriaan van Dis, Jan Brokken en Mensje van Keulen. Dat gaat nu verloren. Heel tragisch. Deze zaak kent alleen maar verliezers, zoals ik in een column heb geschreven.' 

Maar uiteindelijk zoek je vooral het persoonlijke contact in een uitgeverij? 
'Ja. Daarom gingen schrijvers weg bij de Arbeiderspers toen Emile Brugman daar vertrok om Atlas te beginnen. Daarom gaan sommigen nu met Mizzi mee. Vriendschap is altijd een belangrijke reden. Mizzi is heel goed met Dimitri Verhulst. Ze is dik bevriend met P.F. Thomése. En Joris Luyendijk was echt háár project. Toen hij een uitgeverij zocht voor Dit kan niet waar zijn, heeft zij hem binnengehaald. Dat schept een band. Voeg daarbij dat ik bij Atlas Contact op dit moment met niemand een persoonlijke band heb als het over mijn boeken gaat. Leonoor Broeder die de non-fictie doet, is een geweldige uitgever, maar ik heb nog nooit met haar gewerkt.'

Wat houdt het persoonlijk contact met een uitgeverij in? 
'Het allerbelangrijkste is dat je iemand vertrouwt. Dat je gelooft dat die persoon je de waarheid over je boek zegt. En dus ook, als je met een ‘briljant’ idee aan komt zetten, durft te zeggen: maar over twee maanden verschijnt er al een vergelijkbaar boek in Amerika. Iemand ook die tijdens het schrijven af en toe koffie met je drinkt en zegt dat je op de goede weg bent of niet. Heel kinderlijk eigenlijk, maar je hebt behoefte aan een soort psychiater of schoolmeester. Daarnaast moet een uitgeverij natuurlijk iemand hebben die heel scherp en streng naar je eerste versie kijkt. Maar dat zit goed bij Pluim. Mizzi heeft twee jonge vrouwen aangetrokken: Evi Hoste en Nienke van Leverink, van wie iedereen hoog opgeeft.'

Heeft Atlas Contact wel gereageerd op je overstap? 
'Nee. Ik had ze op de hoogte willen stellen voor het in de krant stond, maar het nieuws was me voor. Ik hoop echter binnenkort met iemand van de uitgeverij te spreken, onder andere over mijn backlist. Het zijn allemaal aardige mensen. En ik denk dat ze er wel vanuit gingen dat iedereen die met Mizzi bevriend is met haar mee zou gaan.'
(Eerder gepubliceerd op Boekblad, 17 jan) 

Geen opmerkingen: