dinsdag 12 maart 2013

Boekhandel H. de Vries gaat chocolade en ijs verkopen (Boekblad)


Boekhandel H. de Vries in Haarlem verkoopt tijdens de Boekenweek (16 t/m 24 maart) twee exclusieve chocolade-producten. Als het mooie weer wordt, volgt een speciaal H. de Vries-ijsje.

Het gaat om een Boekbonbon met pralinevulling (winkelprijs 7,95 euro) en een Boekenweekboek met vulpen (11,40 euro). Beide producten zijn gemaakt door chocolaterie Pierre uit Haarlem. H. de Vries brengt hiermee tegelijk, in de winkel en online, een top 10 van chocoladeboeken onder de aandacht. Daaronder vallen onder meer Sjakie en de chocoladefabriek van Roald Dahl (De Fontein), Het kleine nutella boekje van Paola Balducci (Becht) en de Chocolade encyclopedie (Fontaine uitgevers).
 ‘Sinds een jaar heeft Chocolaterie Pierre een filiaal in Haarlem,’ vertelt winkelmanager Daan van der Valk. ‘Ik ken die winkel omdat ik zelf ook van chocolade hou. Het is een kleine winkel met daarachter een open ruimte, waar je kunt zien hoe ze de chocolade zelf maken. Ik stuurde toen een mailtje met de vraag of we iets samen kunnen doen. Wij zijn goed in de verkoop van kookboeken, waarbinnen we een assortiment chocoladeboeken hebben. Ik kreeg snel een antwoord, met dit idee, en binnen een week was het geregeld.’
H. de Vries koopt van beide producten twintig stuks in. Als de voorraad op is, kan Chocolaterie Pierre ‘ze in een mum van tijd in productie nemen’, zegt Van der Valk. ‘En als niemand het wat vindt, kan hij de chocolade weer omsmelten. Wat dat betreft loop ik geen risico. De actie is vooral bedoeld om onze klanten op elkaars winkel te wijzen. Wij verwijzen naar hem, zij hebben een top 10 aan chocoladeboeken staan met de mededeling dat die bij ons te koop zijn. Dat we zo’n duizend meter van elkaar gevestigd zijn, is daarbij niet erg.’ 
Van der Valk is vooral opgetogen over het feit dat deze samenwerking zo snel en makkelijk is te organiseren. ‘Heel veel winkels staan eigenlijk te popelen om elkaar te helpen. En het is gewoon leuk om te doen – voor ons ook om op deze manier oud fonds weer een boost te kunnen geven. In dezelfde week heb ik ook met ijssalon Otelli een soortgelijke actie opgezet. Als het goed weer wordt, nemen zij voor ons het IJsje van De Vries in productie. Omdat we ook veel ijsboeken hebben. We moeten alleen nog bedenken hoe we het in de markt zetten, waarschijnlijk met een prijsvraag.’
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 8 maart 2013)

Geen opmerkingen: