woensdag 3 juni 2015

Bart van Aken vertrekt bij Boekhandel Paard van Troje (Boekblad)

Bart van Aken, boekhandelaar van het jaar in 2013, vertrekt per 1 september Paard van Troje. Hij gaat een jaar stage lopen als kok. Hij blijft wel op de achtergrond betrokken bij de Gentse winkel.

Van Aken wil na twaalf jaar boekhandelen 'herbronnen', vertelt hij. 'Ik wil geen verzuurde boekhandelaar worden. Ik hoorde mezelf in discussies met uitgeverijen en een bedrijf als [distributeur] CB steeds dezelfde dingen. En dat al jaren. Ik ben boos en kwaad geweest. Ik heb me lang verzet. Dan is het een pak van mijn hart dat ik nu kan zeggen: zoek het zelf maar uit. Ik wil groeien. Vooruit. Alleen al omdat ik mijn besluit heb genomen, voel ik me weer helemaal zen.'
Hij heeft vooral moeite met de rol van CB. 'Het bedrijf duwt ons allemaal in een blinde paniek kopje onder: boekhandels, uitgeverijen, andere distributeurs. Dat gaat over limieten, over afspraken, over de interpretatie van afspraken. Ik heb nu anderhalf miljoen euro omzet en een kredietlijn van 60.000 euro terwijl ik vroeger met een omzet 700.000 euro een krediet van 120.000 euro had. Lachwekkend gewoon. Zij zeggen dat ze alleen met mij problemen hebben, maar ik hoor iedereen klagen.'
Van Aken – vorig jaar al tien weken uitgeschakeld door een hernia – gaat na de zomer een jaar stage lopen in keukens in Nederland, Vlaanderen en de Westkust van de Verenigde Staten. Door zijn voorliefde voor kookboeken had hij in het verleden topkoks als René Redzepi en Sergio Herman in zijn winkel gehad. Daardoor werd hij uitgenodigd op MAD: 'een soort inspiratieweekend voor chefs die Redzepi organiseert. Daar heb ik heel interessante chefs ontmoet.' Al die contacten heeft hij ingezet om stages te regelen.
'Wij hebben zelf een keuken in onze winkel', vertelt hij. 'Maar daarvoor heb ik een chef in dienst. Ik ben te druk met de boeken. Er gaat gigantisch veel tijd zitten in al het geregel en gedoe. Nu kies ik helemaal voor voeding. Het is een andere sector. Veel essentiëler en directer. Als je niet eet, ga je dood. Dat kun je niet zeggen van boeken. Nou ja, een paar mensen gaan misschien dood als ze niet lezen. Maar iedereen eet. Als je erover praat, krijg ik dan ook heel veel feedback.' 
De goed lopende winkel op de Kouter in Gent blijft van Van Aken, maar zal volledig worden gerund door zijn vrouw Annelies Joos en hun medewerkers. Hij blijft ook op de achtergrond 'als een soort curator' assisteren bij de inkoop. 'Dat vind ik wél geweldig om te doen. Ik wil alleen niet wéér een telefoontje krijgen van CB. En dan zie ik over een jaar wel of ik nog zin heb om terug de boekhandel in te gaan of iets anders wil doen. Dat weet ik nu echt niet.'
Van Aken begon in 1994 in het boekenvak bij ramsjboekhandel De Kaft in Leuven. Na onder meer bij platenfirma's te hebben gewerkt, opende hij in 2003 Paard van Troje in dezelfde stad met een gemengd aanbod van nieuw en ramsj. Later bereidde hij dat uit met een filiaal in Gent en een outletstore in Antwerpen. Toen het imperium ten onder dreigde te gaan, ging Van Aken alleen door met de vestiging in Gent – vanaf 2012 op een gunstig gelegen plek. Sindsdien gaat het crescendo met Paard van Troje.
Van Aken heeft een reputatie een actieve, enthousiaste en gedreven netwerker te zijn. Typerend is zijn laatste stunt – als dat woord in dit verband gepast zou zijn. Na de aardbeving in Nepal, een land waarmee hij een band heeft, nam hij het initiatief tot een benefiet. Dat groeide binnen de kortste keren uit tot een mega-evenement in de Vooruit in Gent waarop meer dan honderd kunstenaars en schrijvers werk doneerden voor een veiling en rockband dEUS optrad. Opbrengst: meer dan 100.000 euro.
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 1 jun – en, een iets andere versie, op Knack.be)

Zie ook:

Geen opmerkingen: