zondag 21 juni 2015

Des romans français: Michel Houellebecq, 'Soumission' / 'Onderworpen'

François, de hoofdpersoon uit de nieuwste roman van Michel Houellebecq, is professor aan de universiteit, gewaardeerd door zijn collega’s en op zijn manier geliefd bij de studentes. Hij leidt een weinig enerverend leven, maar de politieke ontwikkelingen in Frankrijk zorgen ervoor dat deze man, met de meest algemene Franse voornaam (die ook nog eens de betekenis van ‘vrij man’ heeft), zijn veilige bestaan niet zomaar veilig kan voortzetten.Kort gezegd worden de verkiezingen van 2022 gewonnen door de moslimbroederschap. Net als in 2002, toen vader Le Pen de tweede ronde van de presidentsverkiezingen haalde en de verslagen socialisten en UMP hun kiezers opriepen om dan maar op Chirac te stemmen, zo voorspelt Houellebecq dat in 2022 de gevestigde middenpartijen hun aanhang zullen vragen niet op Marie Le Pen van het Front National te stemmen, maar op de leider van de  islampartij, ‘le Fraternité musulmane’. Mede daardoor, en door het toegenomen aantal moslims, wint deze partij de presidentsverkiezingen en komt er een moslim president.Liberté en Egalité lijken daarmee uit het Franse motto te verdwijnen, alleen Fraternité blijft nog overeind. Vrouwen mogen niet meer werken, de werkeloosheid neemt af en het wordt schijnbaar veiliger op straat. Wil François zijn gerieflijke leven kunnen voortzetten, dan zal hij zich moeten bekeren. Een bijkomend voordeel is dat hij makkelijker aan zijn seksuele behoeftes zal kunnen voldoen omdat polygamie is toegestaan.Al in de eerste regels van het verhaal is duidelijk dat François geen strijdbaar type is dat de ontwikkelingen met zijn intellectuele capaciteiten te lijf zal gaan. Het is een eenzame en trieste veertiger van wie de beste compagnon de decadente schrijver Joris-Karl Huysmans (1848-1907) is, het onderwerp van zijn promotie.  

Pendant toutes les années de ma triste jeunesse, Huysmans demeura pour moi un compagnon, un ami fidèle.

Eenzamer kan bijna niet. In de liefde zoekt hij zijn heil in pornowebsites en aan het begin van ieder collegejaar scoort hij een nieuwe eerstejaars met wie hij in de loop van het jaar de relatie weer verbreekt. Met één van hen houdt hij het langer uit, Myriam. Maar zij vertrekt naar Israël, niet toevallig natuurlijk. Het beloofde land, zeker in een tijd waarin Frankrijk langzaam overgenomen wordt door moslims. Voor François is er geen Israël, beseft hij bij hun afscheid.

<<Il n’y a pas d’Israël pour moi.>> Une pensée bien pauvre; mais une pensée exacte. Puis elle disparut dans l’ascenseur.

Uiteindelijk bekeert François zich tot de Islam en kan op die manier blijven lesgeven, zelfs voor een veel hoger salaris dan hij eerst kreeg. De titel van het boek – in het Nederlands Onderworpen, maar Soumission betekent evengoed onderwerping of volgzaamheid – verwijst zonder meer naar deze persoonlijk ‘soumission’, als naar de gehele overgave van Frankrijk aan de islam. Als het eenmaal zover is, beseft François wat de consequenties zijn.

Je rentrais doucement à pied, comme un petit vieux, prenant progressievement conscience que, cette fois, c’était vraimentla fin de ma vie intellectuelle; et que c’était aussi la fin de ma longue, très longue relation avec Joris-Karl Huysmans.

Rustig, te voet, weliswaar lijkend op een oude man, aanvaardt hij de nieuwe situatie; zijn enige echte houvast, zijn ‘papieren’ maar trouwe vriend, is hij kwijt. Het is niet anders, de islam is de nieuwe werkelijkheid en hij heeft zich erbij neergelegd.Het is speculeren wat Michel Houellebec, die zich na het drama op de redactie bij Charlie Hebdo tijdelijk terugtrok uit de publiciteit, precies met zijn roman wil bereiken. Wil hij Frankrijk en de rest van Europa waarschuwen? Voorspelt hij wat, misschien niet op korte termijn, maar in de toekomst zijns inziens onafwendbaar is? Of is het net als zijn eerder romans een satire op de mistroostige Westerse beschaving en haar volledige overgave aan het individualisme en seculiere bestaan, met alle gevolgen van dien? Waarschijnlijk een combinatie van dat alles.  Het is knap dat Houllebecq er weer in slaagt met een zekere ingehouden en onderkoelde vertelstijl grootse onderwerpen aan te pakken. Engagement van de bovenste plank. Het moge duidelijk zijn dat deze intrigerende roman veel stof heeft doen opwaaien en voor een hoop discussie heeft gezorgd. Interessant is om te zien wat er gebeurt als het stof weer is neergedwarreld. Zelf heeft Houellebecq aangegeven dat een roman nog nooit de loop van de gebeurtenissen heeft bepaald en dat dat nu ook niet het geval zal zijn. De toekomst zal  het uitwijzen of hij ook daarin gelijk krijgt.

Arjen van Meijgaard

Zie ook:
- Michel Houellebecq in Utrecht bij de verschijning van de Nederlandse vertaling
- Nieuwe Houellebecq moeilijk in de Nederlandse boekhandel te krijgen

Geen opmerkingen: