zaterdag 6 juni 2015

Interview Marion Pauw: Liever geen e-boeken uitlenen via de bibliotheek (Bibliotheekblad)

De auteur van het geschenkboek voor de Maand van het Spannende Boek is een enorme fan van de openbare bibliotheek. Maar dat ze haar boeken ook digitaal uitlenen wil Marion Pauw niet. Een gesprek over koffiecorners, ooggetuige zijn en bibliotheken.

Rechercheur Plessen krijgt de automatenkoffie op het politiebureau niet doorgeslikt. Dus bespreekt ze de verkrachtingszaak met haar collega Verveer bij Starbucks. 's Ochtends tussen expatvrouwen met kinderwagens, 's middags tussen scholieren achter zoete ijsdrankjes op koffiebasis. Voor Plessen is de vier euro voor een mokka frappuccino 'iedere calorie waard', Verveer drinkt uit protest tegen zo veel geldverspilling liever een gratis glaasje water.
Toch is het toeval dat Marion Pauw – schepper van de twee rechercheurs – bij de Starbucks in Amsterdam-Zuid wil afspreken. Ze is zo druk met een nieuwe thriller dat ze vergeten was dat ze in Grijs gebied schreef over de Amerikaanse koffieketen. 'Ik kom hier ook niet zo vaak. Maar het is wel prettig dat hier zo lawaaierig is. Heb je niet zo het gevoel dat iedereen meeluistert. Hoewel? Als mensen meeluisteren tijdens een interview werkt dat misschien als filter voor wat je vertelt.'
En: deze Starbucks is dichtbij huis. Hooguit drie minuten fietsen. 'De centrale van de OBA is een geweldige plek', zegt ze bij een triple soy latte. 'Je kan daar lekker zitten, er zijn gratis tijdschriften, goede koffie. Maar: te ver weg. Dichterbij heb je het filiaal aan de Roelof Hartplein. Daar kun je tegenwoordig ook koffie krijgen, geloof ik. Het is goed dat bibliotheken de verblijfsfunctie hebben toegevoegd. Maar voor mij moet het echt in de buurt zijn.'

Pauw is pas de tiende Nederlandse auteur van het geschenkboek van de Maand van het Spannende Boek, die in 1989 werd bedacht. Ze publiceerde sinds haar debuut Villa Serena in 2005 met veel succes zes thrillers en een roman. Ze won in 2009 de Gouden Strop voor Daglicht. 'Ik snap daarom dat de CPNB aan mij dacht, maar ik was toch heel verrast. Ik dacht dat ze in het najaar iemand benaderen. Dat bleken ze al in juni te doen. Ik ben er wel ontzettend blij mee. Het is een grote eer.'
Grijs gebied gaat over een getuige van een gewelddadige aanslag op een jonge vrouw. De 63-jarige Albert is als buschauffeur gewend zich gedeisd te houden. Vooral geen agressie oproepen! Maar dat hij, 's nachts gezeten op zijn balkon, niet eens de politie belt, zit hem niet lekker. Zeker niet omdat een veel jongere voorbijganger wél ingrijpt en zo erger voorkomt. En al helemaal niet als blijkt dat de rechercheurs het verdacht vinden dat hij zich achteraf wel meldt als getuige. Wat moet Albert doen?
'Toen ik werd gevraagd, had ik geen idee. Vlak daarna hoorde ik een verhaal van een jonge vrouw die onder hetzelfde viaduct is aangerand – en dat iemand op het balkon daartegenover het had gezien. Dat vond ik zó fascinerend. Een zoektocht naar een dader is al zo vaak beschreven, maar het dilemma van zo'n getuige, die alleen maar blijf keken. Dat idee begon echt te leven. Tijdens het schrijven maakte ik het nog pijnlijker: een oude sukkel versus een jonge man die wel wat doet.'
Pauw concentreert zich in thrillers als Daglicht (2008) en Hemelen (2014) en haar binnenkort te verschijnen We moeten je iets vertellen op de karaktertekening van haar personages. Het 'puzzeltje', zoals ze het noemt, vindt ze minder boeiend. Ook in Grijs gebied staat het effect van de dramatische gebeurtenis op Albert centraal. 'Toch zit dit boek door de lengte – 25.000 woorden, ongeveer een derde zo lang als mijn thrillers – strakker op het plot. Het verhaal is actiematiger.'

Het krankzinnigste is dat Pauw een week voor het interview zélf getuige was van een misdrijf. Vanuit de auto zag ze hoe iemand in Amsterdam-Zuid in elkaar werd geslagen. Ze draaide haar raampje open om tegen een andere bestuurder te zeggen dat ze de politie ging bellen. Het was té heftig. Maar de jongen zag dat en kwam op haar af. 'Ik wilde meteen achteruit rijden. In een reflex haalde ik mijn voet van de koppeling. De motor slaat af en ik krijg mijn raampje niet meer omhoog.'
Ze raakt nog steeds geëmotioneerd van de gebeurtenissen die eindigden met een flinke klap in haar gezicht. 'Ik zit al jaren op kickboksen. Ik kan écht hard slaan. Maar op dat moment was dat helemaal weg. Ik zat ook lager. En vast, in de autogordel. Toen ik vlak daarna de hoek omreed, zag ik pas dat ik in mijn broek had geplast. Had ik helemaal niet door gehad. Dat zijn details die ik had moeten weten vóór ik Grijs gebied schreef. Fucking briljant. Die had ik zeker gebruikt.'

Pauw kent de openbare bibliotheek vooral als kind. Op haar dertiende verhuisde ze naar Putten. Ze kende daar niemand, vond moeilijk aansluiting en zat toen iedere avond op haar zolderkamer te lezen. 'Ik was een heel trouwe klant. Las vier, vijf boeken per week. Omdat ik net was overgestapt van young adult naar literatuur voor volwassenen vond ik er in al die jaren genoeg wat me interesseerde. Geen thrillers. Die lees ik gek genoeg nog steeds heel weinig.'
Toen ze ging studeren was het afgelopen. 'Ik feestte veel. Opeens had ik wél vrienden', lacht ze. Daarna is het er nooit meer van gekomen. 'Ik koop nu zo veel mogelijk, ook om schrijvers te ondersteunen. Nee, de leengelden wegen niet op tegen wat je verdient met verkoop. Ik heb net mijn jaarlijkse royaltystatement binnengekregen: de leengelden waren vorig jaar acht procent van mijn omzet. Toch mooi, maar niet meer dan dat. Vakantiegeld, dat is het.'
En nu we het toch over schrijversinkomsten hebben: Pauw wil niet dat bibliotheken haar werk als e-boek uitlenen. 'Ik snap wel dat bibliotheken dat willen, maar voor schrijvers is het ongunstig. Met papieren boeken is er nog verschil tussen een boek alleen maar lezen en een boek in de kast willen hebben. In dat laatste geval koop je hem. Maar digitaal is er geen verschil tussen lenen of kopen. Wie gaat er fijn een overzicht van zijn gekochte e-boeken op zijn iPad bekijken?'
Toch staan Daglicht en De wilden (2013) momenteel in de digitale bibliotheek. 'Goed dat je het zegt. Ik ga kijken of ik die toestemming kan intrekken. Ik heb al genoeg last van illegale downloads. Ik schat dat die me twintig tot dertig procent van mijn totale omzet kosten.'

Dat neemt allemaal niet weg dat Pauw 'enorme fan' van de openbare bibliotheek is. Bibliotheken, redeneert ze, 'maken lezen toegankelijk voor een groot publiek. Het is onzin dat je alle boeken zou moeten kopen. Zeker als je een veellezer bent of als je jong bent en dus weinig geld hebt om boeken te kopen. Het is echt jammer dat jongeren steeds minder lezen. Mijn eigen kinderen ook niet. En zelf heb ik trouwens ook alleen nog maar tijdens vakanties de rust voor een boek.'
Niet dat bibliotheken het lezen daadwerkelijk kunnen bevorderen. 'Het effectiefste middel daarvoor zijn megasellers als Komt een vrouw bij de dokter of Vijftig tinten grijs. Mensen die in geen tien jaar meer hebben gelezen of het misschien nooit hebben gedaan, raken door zulke successen geïntrigeerd. Zo maken zij kennis met boeken. Ik denk dat bibliotheken vooral worden bezocht door mensen die al lezen. Niemand denkt: laat ik een nieuwe hobby beginnen, laat ik gaan lezen en naar de bieb gaan.'
Pauw ontmoet die lezers tijdens de vele optredens in bibliotheken die ze heeft gedaan. 'De ene bibliotheek is de andere niet. Sommige doen het goed: organiseren veel, voeren goed promotie, hebben een groot, trouw publiek. Dat zie je vaak meteen als je binnenkomt. Bibliotheken zijn echt niet de minderen van boekhandels. Ook bij hen hangt het af van de mensen die er zitten. Overal waar ik kwam, waren ze ontzettend aardig, heel gastvrij en attent.'
Daarbij: bibliotheken zijn merkbaar moderner geworden sinds ze in de jaren tachtig in die van Putten kwam. 'Niet alleen hoe ze eruit zien, maar ook door toevoeging van allerlei functies. Overal is nu een koffiecorner met een tafel met tijdschriften en een aparte ruimte voor tijdschriften. Het is zonde dat ze dan toch worden wegbezuinigd omdat mensen minder lezen.'

Zie ook:

Geen opmerkingen: