donderdag 4 juni 2015

Elly's Choice biedt abonnees meer keuze en start meer samenwerkingen

Abonnees van Elly's Choice krijgen vanaf vandaag een gevarieerder aanbod. Ook gaat de e-boekabonnementenservice breder samenwerken met partijen als RTL, ANWB en een aantal tijdschriften.

Sinds maandagochtend krijgen abonnees niet langer tien, maar vijf vaste titels iedere maand. Daarnaast krijgen ze de keuze uit een pakket van nog eens vijf titels. Er zijn drie pakketten: één met aanbod gericht op vrouwelijke lezers, één met aanbod gericht op mannelijke lezers en één met een literair aanbod. De prijs blijft 2,99 euro per maand voor tien boeken (bij afname van een jaarabonnement). Klanten kunnen daarnaast binnenkort ook extra pakketten bestellen. De prijs daarvan is 1,99 euro per maand voor vijf boeken (ook uitsluitend bij afname van een jaarabonnement).
De vijf maandelijkse titels zijn van breed geliefde auteurs van het niveau Herman Koch, vertelt Elly's Choice-eigenaar Boudewijn Jansen. Deze maand zijn het bijvoorbeeld Greame Simsion, Elle van Rijn en Rachel Joyce. Het 'mannenpakket' bevat bijvoorbeeld een boek over autocoureur Michael Schumacher of het true crime-boek Mocro Maffia, het 'vrouwenpakket' eerder chicklit zoals van Jill Mansell of de herinneringen van een jonge vrouw die baarmoederhalskanker kreeg: De dag dat ik dood ging van Tania Bongers. In het literaire pakket zit onder andere Rafaël van Christine Otten.
De veranderingen zijn ingegeven na een onderzoek onder Elly's Choice-gebruikers, waar een kleine vijfduizend mensen aan meededen. Jansen: 'Daar kwam duidelijk uit naar voren dat men boeken voor mannen en meer literatuur wilde. Ook bleek dat men het grootste voordeel van Elly's Choice vindt dat men boeken van nieuwe auteurs leest die men anders nooit zou lezen. Het basispakket en de aanvullende pakketten blijven dus een mix van bekende namen en nieuwe talenten bieden.'
Het aanbod bevat nu ook WPG-titels. In mei zat al Gebroken van Michael Robotham bij de selectie, deze maand gevolgd door boeken van Anita Terpstra en Rachel Joyce (alle drie uitgegeven door Cargo). In de eerste worp van Telekids Boeken zaten drie Ploegsma en Leopold-titels. Jansen: 'We zijn niet actief op zoek naar nieuwe uitgeverijen. Maar we houden natuurlijk niemand tegen ons te benaderen.'
De meerjarige samenwerking met RTL Nederland behelst meer dan alleen een kinderboeken-spin off. De tv-zender gaat in de toekomst ook aandacht besteden aan Elly's Choice zelf. Dat gebeurt op verschillende manieren. Op dit moment draait bijvoorbeeld de spot voor Telekids Boeken 'vijftig tot zestig keer per week', later volgen ook spots voor Elly's Choice. Jansen: 'Maar we kunnen bijvoorbeeld ook sterren kinderboeken laten voorlezen in bij Telekids of boeken voor volwassenen bespreken in Koffietijd. RTL en Elly's Choice bekijken ieder seizoen wat de mogelijkheden zijn. Daar kan ik nu nog niets over zeggen.'
De samenwerking met de tv-zender heeft twee redenen, zegt Jansen. Ten eerste wil hij het e-lezen meer promoten. 'Iedereen heeft een smartphone of tablet, maar velen weten nog niet hoe makkelijk je daarop kunt lezen. Dat willen we uitdragen.' Ten tweede hoopt Elly's Choice via het enorme bereik van een televisiezender meer mensen in aanraking te brengen met het product. 'De samenwerking met De Telegraaf zorgde voor een mooi begin, maar tv heeft een grotere impact. Kijk naar wat DWDD doet voor boeken.' 
Jansen is 'meer dan tevreden' over het aantal gebruikers van Elly's Choice: 50.000 mensen hebben sinds de lancering in augustus vorig jaar op zijn minst een proefabonnement van een maand gehad. Het is – samen met de verkoop van exclusieve aanbiedingen in Elly’s Shop – genoeg voor het bedrijf om 'positief te draaien', zegt hij. Maar Jansen geeft ook toe dat hij dacht dat de groei sneller zou gaan.
Daarom verdient de werving voor Elly's Choice volgens hem een extra impuls. Niet alleen met RTL. Er zijn partnerships gesloten met 'een hele reeks tijdschriften', zoals Magriet en Jan. En de ANWB gaat haar leden – 4.135.781 op 1 januari jl. – een proefabonnement van een maand aanbieden. Daarnaast krijgt Elly's Choice een prominente plaats in de fysieke winkels van de organisatie. Iedereen die iets koopt in de winkel krijgt een flyer (A5-formaat) mee. Deze liggen ook in de winkel. 'Op de site, die maandelijks 110 miljoen bezoekers trekt, komt een e-boek van de week en een e-boek van de maand en we hangen er een volledige e-boekshop achter.'
Zeer tevreden is Jansen in ieder geval over de b2b-markt. Bij de start gaven CheapTickets en Samsung al proefabonnementen van een maand weg aan een deel van hun klanten – inmiddels is de lijst uitgebreid met tientallen organisaties. Jansen noemt Texaco en ING. 'Ook hebben we de eerste deal gesloten me een scholengemeenschap, voor de kinderboeken, die het leuk vindt deze zo aan te bieden. Dat zijn allemaal zeker geen eenmalige deals. Samsung wil al met ons in het buitenland werken.'
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 1 jun)

Zie ook:

Geen opmerkingen: