donderdag 24 september 2015

Sander van Vlerken rende marathon langs zes boekhandels (Boekblad)

Uitgever Sander van Vlerken van De Geus rende maandagmiddag een marathon langs zes Brabantse boekhandels. Doel: de debuutroman Een kleine moeite van Hugo Blom onder hun aandacht brengen.

Van Vlerken startte om 12 uur bij de Bruna in zijn woonplaats Vught. Daarna volgden Heinen in Den Bosch, De Omslag in Rosmalen, Derijks in Oss, Bert van der Heijden in Uden en Bek in Veghel. Ik sprak hem om half vier toen hij in Nistelrode, op de route tussen Oss en Uden, was. 'Ik heb nu 36,5 kilometer gerend', zei hij aan de telefoon. 'Het moment dat je meestal de man met de hamer tegenkomt. Heel toevallig dus dat je juist nu belt.' 
Een inhoudelijke link tussen zijn actie en de roman van Blom is er niet, erkent Van Vlerken. Een kleine moeite gaat over Samuel de Hoog, die op zijn twaalfde op een duur internaat wordt gedaan, zo een aura van onaanraakbaarheid rond zich kweekt en pas als succesvol zakenman door een jeugdherinnering wordt gedwongen te erkennen dat hij moeite moet doen: voor zichzelf en voor anderen.
'Wij zaten op de uitgeverij te pingpongen hoe we zo'n mooi boek aan de man konden brengen buiten de reguliere media om', aldus Van Vlerken. 'Toen zei iemand: eigenlijk zou je wel naar de boekhandel willen rénnen om dat te laten weten. Toen was het voor mij heel simpel: dat moeten we gewoon doen. Het is eigenlijk de mooiste manier om van je hobby je werk te maken.'
De route die hij samen met de fietsende De Geus-stagiaire Anke Roelen aflegt, had hij begroot op iets meer dan een marathon. 'Maar het zal wel tegen de vijftig kilometer worden', vertelde hij. 'Daarnet ben ik in Oss ook verkeerd gelopen. Zo'n lange afstand heb ik nooit eerder gelopen. Eigenlijk heb ik ook nog nooit op de weg gelopen. Ik loop meestal in het bos. Maar het gaat tot nu toe erg lekker.'
Behalve Boekblad besteedt Omroep Brabant er vandaag aandacht aan. De zender wacht hem later vandaag op de bij de finish. Maar als marketingstunt is het niet bedoeld, verzekerde Van Vlerken. 'Het gaat ons in eerste instantie om de boekhandelaren. Als zij het boek gaan dragen, is dat al het halve werk. Dan komen er zo veel meer exemplaren bij de consument terecht.'
Gaat hij de komende weken dan nog naar meer boekhandels rennen? 'Ik kreeg al bericht van Van Kemenade & Hollaers: Breda is ook niet zo ver. Maar, eh, ik heb ook veel te doen achter mijn computer. Daarbij: Anke filmt mij. Nog deze week wordt er online een trailer verspreid. Boekhandelaren zitten veel op social media. Ik weet zeker dat heel veel de trailer zullen zien.'
In ieder geval vindt hij de mooiste reactie van de boekhandelaren die hij vandaag bezoekt, dan ook niet dat ze hem met een kop thee opwachten, maar dat ze meteen het exemplaar van Een kleine moeite gaan lezen dat hij komt brengen. Daar gaat het tenslotte om. 'Maar als je het niet erg vindt ga ik nu weer verder', besloot Van Vlerken. 'Anders verstijft mijn lichaam'.
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 21 sep)

Geen opmerkingen: