dinsdag 26 juni 2018

Interview kandidaat-boekverkoper van het jaar Wim Kersten (Meijer & Siegers): 'Ik ben zó met superlatieven overladen' (Boekblad)

Na een intensieve campagne staat Wim Kersten van Meijer & Siegers in Oosterbeek op de shortlist van Boekverkoper van het jaar. Zijn manier van boekhandelen laat zich in één woord samenvatten: verbinding.

Hoe is het om op de shortlist te staan?
'Het mooiste zijn de reacties van klanten. Het hele dorp leeft zo mee. Ik was zelf op vakantie toen het bekend werd gemaakt. Ik kon er dus helaas niet bij zijn op Elspeet. Ik moest wel lachen toen ik de foto's zag. Mijn winkel heette op de slide: Meijers & Siegers – dus met extra s achter Meijer. De winkel heet toch al 118 jaar Meijer & Siegers. Ik vind het niet erg hoor. Wij horen voortdurend in de winkel klanten aan de telefoon zeggen: "Ik ben bij Meijers".'

Wat is er voor u veranderd?
'Ik wist dat ik werd gewaardeerd in het Oosterbeekse. Maar door deze verkiezingen laten wel heel veel klanten weten wat ze van mij vinden. Ze mochten hun motivatie bij hun stem laten weten. Ik werd toen zó met superlatieven overladen – ikzelf persoonlijk, maar ook hoe ik met de winkel en boeken bezig ben. Daar werd ik heel verlegen van.'

Hoe heeft u de shortlist gehaald?
'Dat komt door de boekverkoper die ik ben. Zoals ik mijn klanten al dertig jaar boeken verkoop en adviseer. Dan merk je dat je klanten aan je bindt: ze komen terug. Ik hoor ook vaak: "Waarom zit jij niet in het panel van DWDD? Jij kunt dat zo goed." Mijn medewerkers hebben dezelfde instelling. Zij voeren geen toneelstukje op, omdat ze hebben moeten leren lachen naar klanten of zo. Nee, zij communiceren open met iedereen omdat dat in hen zit. Weet je dat wij in 2013 de tweede Gouden Klant-wedstrijd van Boek & Bedrijf hadden gewonnen? Een mystery shopper had bij ons het meeste geld uitgegeven. Het leuke was: alle vaste medewerkers dachten dat zij die klant hadden geholpen, omdat we allemaal vanuit ons hart met iedereen praten.'

U heeft zo lokaal veel goodwill gewonnen?
'Precies. Ik ben ook geen ondernemer die alleen maar winkeltje speelt. Eentje die iedere week een folder door de bus duwt waarin de nieuwe boeken staan, en verder niets. Ik zoek de verbinding met het dorp. Ik organiseer wel eens wat zonder daar iets aan te verdienen. Ik heb allerlei samenwerkingen opgezet: met het Airborne museum, verschillende kerkgenootschappen, het filmhuis, noem maar op. Zo kweek je goodwill en relaties die ik nu bij deze verkiezing verzilver.'

Maar u heeft ook uitgebreid campagne gevoerd.
'Natuurlijk. Als je besluit aan zo'n verkiezing mee te doen en dat vervolgens wereldkundig maakt, moet je dat goed doen. Dus hebben we via sociale media en direct mailing de klanten erop geattendeerd, maar ook t-shirts laten maken met de tekst: "Stem op Wim". Dat werd opgepikt door lokale media en De Gelderlander. Die laatste zette boven een interview met mij de kop: "Wim strijkt iedere morgen de t-shirts". Nu doe ik dat niet élke morgen, maar het bleek een prachtig haakje waardoor de verkiezing echt ging leven bij klanten.'

Wat gaat u doen om de jury te overtuigen?
'Door mezelf te zijn. Ik vind het belangrijk om een boek te koppelen aan een consument. Voor de een is dat een kinderboek, voor de ander een thriller of goede historische roman. Ik ben heel breed georiënteerd, dus ik kan dat ook. En als je die verbinding weet te maken en de lezer het geluk ervaart van het ontdekken van een nieuwe wereld, is dat het mooiste wat er is. Tegelijkertijd straalt dat geluk van de lezer weer af op je winkel.'

Wat voor soort winkel is Meijer & Siegers?
'Een boek- en kantoorboekhandel, met het accent op boeken. Ook hebben wij lokaal een sterke rol met onder meer een postagentschap. Tegelijk onderscheiden wij ons in dit prachtige dorp met relatief hoge inkomens door allerlei luxe producten te voeren: schrijfwaren, lederwaren, spellen en andere cadeauartikelen. Bij elkaar levert dat een heel divers assortiment op waardoor iemand altijd een motivatie heeft om hier binnen te stappen. Dat geldt voor de lokale inwoners, maar ook voor die dames uit Groningen die drie keer per jaar naar Oosterbeek komen en bij mij dingen kopen die je elders blijkbaar elders niet makkelijk vindt.'

Daarmee gaat het de winkel voor de wind?
'We hebben nog nooit krimp gekend. Ook niet tijdens de crisis. Wij hadden net verbouwd en de winkel vergroot voordat die begon en hebben daarmee alleen maar plussen geboekt. Ik denk dat het goed mogelijk is om tegen de stroom in te ondernemen. Dat heeft ermee te maken dat je ervoor moet zorgen dat klanten het jou gunnen. Boeken kun je overal kopen. Ook op internet, ook bij Albert Heijn. Maar als de klant ze bij jou wil kopen, kun je groeien.'

Ook in 2018 heeft Meijer & Siegers geplust?
'Boeken staan op + 9%. In juni hadden we vorig jaar Karin Slaughter te gast, dus deze maand zal het wel iets naar beneden gaan. Dat wil overigens niet zeggen dat ieder segment het even goed doet. Tijdschriften krimpt bij mij ook, maar presteren nog wel boven de markt. Daarom stoeien wij voortdurend met alle productcategorieën. CD's zijn we bijvoorbeeld aan het afbouwen.'
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 19 jun)

Geen opmerkingen: