vrijdag 25 januari 2013

Uitgeverijen bouquetreeksen profiteerden slechts gedeeltelijk van E.L. James (Boekblad)


De bouquetreeksuitgeverijen Harlequin en De Vrijbuiter hebben slechts gedeeltelijk geprofiteerd van het succes van de erotische trilogieën in 2012. Beide kenden geen topjaar.

Voor directeur Jan-Joris Keijzer van marktleider Harlequin is de verklaring voor de beperkte invloed van E.L. James op zijn resultaten logisch. ‘Fifty shades is een hype in de boekhandel,’ zegt hij. ‘Wij opereren  in een ander segment: in supermarkten, bij de tijdschriften. Dat heeft niet zo veel met elkaar te maken. E.L. James schreef ook dikke boeken. Dat wordt opgepakt door mensen die anders geen bouquetreeks oppakken.’
Wel haakte Harlequin in op het succes van erotische boeken. ‘Additionele inhakers’, noemt Keijzer de initiatieven. ‘We besteedden er op onze eigen site aandacht aan. We hebben een aantal oude titels met verwante thematiek onder een nieuwe cover als e-boek uitgegeven. En we hebben een aantal erotische verhalen laten vertalen en als e-boek uitgebracht. Onder de welluidende titel: Vijf tinten verder.’
Deze uitgaven hebben ‘prima’ verkocht. ‘We brengen de heruitgaven als e-boek nu ook als papieren uitgaven: in vooralsnog drie bundelingen van drie verhalen elk onder de serienaam “Passie en overgave”. Ook zie je dat boekhandels die tijdschriften verkopen – denk aan Bruna, Primera – en van oudsher ook bouquetreeksen hebben liggen, dat segment door de hype meer aandacht geven.’
Wat in ieder geval niet is gebeurd, is dat Harlequin-lezers massaal zijn afgehaakt. De uitgeverij had in 2012 een stabiele omzet. ‘In een markt voor tijdschriften en boeken die onder druk staat, betekent dat een goed jaar’, zegt Jan-Joris Keijzer. ‘Ook viel ons de groei van het digitale kanaal op. Zowel de verkoop van papieren uitgaven via internet als de verkoop van e-boek groeide sterk.’
De omzet voor e-boeken verdrievoudigde in 2012. Keijzers: ‘De aantallen zijn nog klein, maar het groeit nu richting vijf procent van de totale omzet. We bewerken deze markt ook met kracht: met scherpe prijzen, een hoge frequentie van nieuwe titels en een groot aanbod dat je ook gebundeld kunt kopen: bijvoorbeeld alle acht nieuwe uitgaven van de maand in één bundel. Dat is een aantrekkelijke aanbieding.’
Hoofdredacteur César Becx van Uitgeverij De Vrijbuiter, onderdeel van Audax, denkt eveneens dat zijn reeksen één op één hebben geprofiteerd van Vijftig tinten grijs. Hij heeft ook niet méér op het succes ingespeeld dan het maken van toespelingen in zijn nieuwsbrieven. De Vrijbuiter heeft geen eigen reeksen in de trant van E.L. James opgezet. ‘We zijn wel alert op de mogelijkheden, maar je weet niet hoe lang de hype nog aanhoudt. Daarbij zijn de manuscripten niet goedkoop. Amerikaanse uitgevers realiseren zich ook de unieke verkoopwaarde.’
Wel is de invloed indirect gunstig: ‘E.L. James vormt een brugfunctie tussen de hoger opgeleide vrouw, goed vertegenwoordigd in onze kopersgroep, en de gêne om over seks te lezen. E.L. James slechtte een taboe, dat helpt ons. Al gaat het dan niet om extreme aantallen.’
Uitgeverij De Vrijbuiter had dan ook geen topjaar. ‘De consumentenmarkt is moeilijk. Dat merken wij dus ook: de omzet is licht gedaald. De supermarkt is voor ons een belangrijk verkoopkanaal. Die merkt óók dat consumenten minder kopen en daarom voorzichtiger wordt met inkopen en hogere eisen stelt over hoeveelheden of retouren. Gelukkig hebben we een zeer solide basis van veel trouwe kopers die hun serie compleet willen.’

Zie ook:

Geen opmerkingen: