donderdag 3 januari 2013

We noemen hem Maarten


In De geschiedenis van een genotzoeker van de Britse schrijver Richard Mason heet een personage Maarten. Het is mogelijk dat deze vermogende Amsterdammer naar mij is vernoemd. Toen Masons vorige roman De verlichte kamers in het Nederlands verscheen, heb ik hem in Den Haag geïnterviewd voor Border Kitchen. Hij zocht toen nog namen voor de personages in het boek waaraan hij net was begonnen. Typisch Nederlandse namen, die passen bij het einde van de negentiende eeuw. Middenin het interview vroeg hij het publiek om suggesties. Of ‘Maarten’ toen genoemd werd, herinner ik me niet, maar Maarten is het geworden. Zij het niet voor de hoofdpersoon. Die heet Piet.
De geschiedenis van een genotzoeker is niet het enige buitenlandse literaire werk waarin een Maarten voorkomt. In De trofee van de Roemeense schrijver Mircea Cartarescu duikt er een op – in het derde deel dat zich in Amsterdam afspeelt. Meer ken ik er niet. Als iemand me op andere niet-Nederlandstalige literaire werken met een Maarten kan attenderen, graag.

In de Nederlandse literatuur komen daarentegen zat Maartens voor. Denk aan de demente hoofdpersoon van Hersenschimmen van Bernlef. Of aan de observator van het kantoorleven in Het Bureau van J.J. Voskuil. Gewend ben ik er dus wel aan, om af en toe een Maarten in boeken tegen te komen. Het is gewoon een naam als ieder ander, die me niet meer (of minder) aanzet om me te identificeren met het personage. 
Gek genoeg geldt dat niet voor alle namen, heb ik gemerkt. Toen in een roman van een personage met de naam van mijn indertijd driejarige dochter haar ‘kutje’ ter sprake kwam, had ik moeite dat te scheiden. Dat gaat dus niet over mijn dochter, moest ik mezelf voorhouden. Gelukkig maar dat het een naam is die de laatste paar decennia uit de mode is geraakt. Ik zal hem in de toekomst niet vaak tegenkomen.

Verder komt Maarten voor in:
- Het derde huwelijk, Tom Lanoye: de ontslagen locatiescout Maarten Seebregs
- Kinderen van het Ruige Land, Auke Hulst: de klasgenoot Maarten Bikkel
- Catwalk, D. Hooijer: de te dikke broer van Fons Kolenbrander, met wie hij een detectivebureau runt
- De allestafel, Thomas Heerma van Voss: de vriend van de hoofdpersoon die tot het laatst contact blijft zoeken.
- Schuim, Robert Anker: de zoon van Dirk, die hem opvolgt als directeur van het cargadoorsbedrijf.
(NB. Deze lijst wordt langzaam bijgewerkt)

Geen opmerkingen: