zondag 26 juni 2016

Lidewijde Paris (Nieuw Amsterdam) begint De Lees!ambassade (Boekblad)

Uitgever Lidewijde Paris van Nieuw Amsterdam begint De Lees!ambassade. Het project wil met allerlei artikelen en programma's mensen uitnodigen meer uit hun boeken te halen.

De Lees!ambassade begint in augustus met verschijning van het boek Hoe lees ik? en leeskaarten over vijf boeken, getekend door Emma Ringelding, die de boekhandel per tien kan inkopen. Paris zal ter ondersteuning met een aantal verschillende lezingen in boekhandels optreden – ze heeft al zeventien uitnodigen op zak. Maar ze gaat vooral allerlei producten en diensten opzetten om mensen te enthousiasmeren voor het inhoudelijke lezen. Ze heeft vele ideeën, maar welke, houdt ze nog even voor zich. 'Het zal afhangen van wat werkt en wat niet, waar ik mijn aandacht aan zal geven', aldus Paris.
Volgens de uitgever is het vak eigenlijk uitsluitend bezig met het promoten en verkopen van boeken. 'Kijk naar het DWDD-panel: een enorme promotor van boeken, maar naast het zenden en aanbevelen wil ik vanuit de inhoud werken. Ik zou graag, zoals Joost Zwagerman vroeger over kunst, daar een keer per maand iets over literatuur vertellen. Daar is nu behoefte aan. Dat blijkt bijvoorbeeld uit De Literatuurfabriek die ik acht jaar geleden met een vriend heb opgezet: een serie van 9 lessen in Middelburg, in samenwerking met De Drukkerij. Daar tekenen ieder jaar veertig tot vijftig mensen op in. We vergelijken dan een film met een boek, analyseren een verhaal, leggen boeken over hetzelfde thema naast elkaar.'
Ook het idee voor Hoe lees ik? ontstond uit de ontdekking van deze behoefte aan handvatten om tot een roman door te dringen. 'Ik interviewde ooit bij Blokker Jens Christian Grøndahl. Een vrouw vroeg mij van tevoren wat ik in hemelsnaam kon vragen. Er gebeurde immers niets in het boek. Toen liet ik haar mijn exemplaar zien vol aantekeningen. Ik legde uit wat me allemaal was opgevallen. Daarop zei ze: kunt u dat niet eens uitleggen, hoe u leest? Ik gaf daarover een lezing bij Blokker, waar 75 mensen op af kwamen. Nu doe ik hetzelfde in het boek.'
De manier waarop je mensen kunt aanleren om meer uit hun boek te halen, hoeft niet ingewikkeld te zijn, vervolgt ze. 'Mensen willen juist geen dure cursus, maar op een toegankelijke manier begrijpen dat een roman meer is dan het verhaal alleen. Met welke technieken sorteert een schrijver een bepaald effect? En als literatuur kunst is, waar bestaat dat kunstzinnige dan uit? Dat doe ik in mijn boek, steeds aan de hand van een literair fragment. Er zijn wel organisaties die strijden voor het kúnnen of gaan lezen, maar niemand doet nog iets om de mensen die lezen te helpen.'
De Lees!ambassade is opgezet als project binnen Nieuw Amsterdam. Maar het moet uitgroeien tot een bv, een stichting of wat dan ook – Paris houdt wat dat betreft haar opties open. 'Het is ook de bedoeling dat het niet alleen uit gaat van Nieuw Amsterdam. In mijn boek geef ik voorbeelden uit de hele literatuur, óók die door andere uitgeverijen wordt uitgegeven. Maar welke vorm het moet krijgen? Dat weet ik nog niet. Het is niet de bedoeling dat ik hier wegga, maar zo nodig neem ik ontslag. Als dat het beste is voor het project.'
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 22 jun)

Zie ook:

Geen opmerkingen: