maandag 20 juni 2016

Pieter Webeling geeft nieuwe roman in eigen beheer uit (Boekblad)

Pieter Webeling geeft na twee romans bij Cossee Het uur van de vlinder in eigen beheer uit. Om maximaal zichtbaar te zijn in de boekhandel geeft hij lezers een tweede exemplaar weg. Hij bezoekt nu boekwinkels om de actie te promoten.

Webeling vindt het, in navolging van auteurs als Paulien Cornelisse en Xenia Kasper, heerlijk om 'zelf aan de knoppen te zitten', zegt hij. Het was voor hem ook een kleine stap om in september zijn eigen roman op de markt te brengen: hij schreef niet alleen meerdere boeken voor bedrijven, maar verzorgde bijvoorbeeld ook de vormgeving en het drukwerk. Voor zijn tweede roman ontwierp hij zelfs zijn eigen omslag.
Daarnaast is het financieel interessanter. Webeling moet weliswaar flink investeren in zijn uitgave, maar hij houdt per verkocht exemplaar aanzienlijk meer over dan met de gebruikelijke royaltypercentages. 'Zelfs met mijn 1+1-weggeefactie, waardoor ik tot 21 augustus bij alle bij voorintekening verkochte exemplaren een tweede exemplaar cadeau geef – gesigneerd en wel –, verdien ik een factor twee keer zo veel.'
Het belangrijkste is echter dat hij denkt bekender te worden als auteur als hij zelf zijn schouders eronder zet. Zijn debuut Veertig dagen (2008) is eenmaal herdrukt. 'Netjes voor een debuut.' Van De lach en de dood (2010) zijn een paar duizend exemplaren verkocht. 'Dat heeft me eigenlijk enorm verbaasd. Het boek is in meerdere landen vertaald. De filmrechten zijn verkocht. Bij een school in Wolvega staat het boek stijf bovenaan op de leeslijsten. Waarom wordt het niet meer gelezen?'
De lach en de dood gaat over een joodse komiek die in een concentratiekamp belandt. 'Humor en de holocaust verbinden is een literair waagstuk. Ik dacht: dat interesseert recensenten. Dat bleek ook wel, maar niet in de mate waarin ik had verwacht. En dan ben ik te onbekend als auteur, dus na de korte cruciale eerste periode was het boek weg. Er zat ook nauwelijks een marketingmachine of iets dergelijks achter.'
Daarom heeft nu een stunt bedacht, die hij deze maanden tijdens de zogenaamde Butterfly-tour onder de aandacht van boekhandels brengt. Webeling: 'Ik bezoek er vijftig tot honderd in heel Nederland. Ik heb drieduizend exemplaren van een proefboekje van 24 pagina's laten drukken – mét bestelkaarten voor de klanten van de boekhandel. Zij kunnen daarin aangeven welke opdracht ik in het boek moet zetten.'
Webeling, die zijn boek distribueert via clusteruitgeverij De Vrije Uitgevers, biedt de boekhandel zelf 48 procent instapkorting aan. 'Torenhoog', noemt hij dat. Ook om zijn boek maximaal in de boekhandel te krijgen. 'Ik vind boekhandels de parels van het straatbeeld. Dat meen ik echt. Gelukkig wordt het nu goed opgepikt. Van Scheltema (Amsterdam) tot Feijn (Alkmaar) – overal is men verrast door de professionaliteit van de uitgave.'
De auteur denkt dat Cossee het spijtig vindt dat hij is vertrokken. Hij heeft nog wel met de uitgeverij overlegd over de mogelijkheid om wél gebruik te maken van de merknaam Cossee. 'Zij staan bekend om hun zorgvuldige uitgaven en een goede redactie. Ik wilde graag profiteren van de kwaliteitsnaam, maar daar zijn we niet uitgekomen. Cossee is alleen mijn buitenlandse agent gebleven.'
Cossee heeft er daarop voor gezorgd dat Het uur van de vlinder werd ondergebracht bij het Duitse Blessing Verlag, dat eerder al Das Lachen und der Tod had gepubliceerd. 'Dat had veel succes in Duitsland. Er zijn meer dan 10.000 exemplaren van verkocht. Op grond van een synopsis van 1 A4-tje gaven ze me vorig jaar een voorschot voor mijn nieuwe roman waar je een nieuwe VW Golf met opties van kunt kopen.'
Dat voorschot stelde Webeling in staat de uitgave van zijn derde roman professioneel uit te geven onder de uitgeversnaam Lancelot. 'Maar mijn hele spaargeld zit er ook in, dat mag je best weten.'
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 14 jun)

Zie ook:

Geen opmerkingen: