vrijdag 24 juni 2016

Ook bestsellerauteurs geven nu zelf uit – aflevering 2/2 (Boekblad)

Het zijn niet meer alleen auteurs die geen reguliere uitgeverij (meer) kunnen vinden die in eigen beheer uitgeven. Afgelopen najaar besloten drie bestsellerauteurs hun eigen weg te gaan: Paulien Cornelisse, Xenia Kasper, Wilfred Genee. Deze trend dwingt uitgeverijen flexibeler te werken met hun auteurs.
AFLEVERING 2 [Hier aflevering 1]

Dankzij hun opgebouwde reputatie is het voor deze auteurs interessant om boeken zelf uit te geven. De media besteden toch wel aandacht aan ze. De boekhandel wil hun werk over het algemeen zeker op voorraad nemen. Roep: 'De Wakkere Muis nam in het begin een flyer van mij mee naar Manuscripta. Waarom hebben jullie me eigenlijk zó geholpen? vroeg ik later. Omdat jij Nanda Roep bent, zeiden ze, als jij voor jezelf begint, moeten we helpen. Ook Bruna zei toen: we proberen het gewoon.'
Dat maakt de potentiële verdiensten groter. Maar geen auteur zegt het daarom te doen – al ontkent iemand als Cornelisse de mogelijkheid niet. Het gaat hen uitsluitend om artistieke vrijheid. Ze investeren hun eigen geld, dus kunnen ook besluiten waaraan. 'Als een omslag me niet beviel,' zegt Roep, 'moest een uitgeverij beslissen of in nieuwe investeren. Nu kan ik zelf beslissen of het me die extra investering waard is. Ook kan ik het me veroorloven om zelf photoshop te leren en het zo nodig zelf te doen.'
Daarbij: voor de grotere verdiensten moet ook harder worden gewerkt. De hogere royalty's zijn in feite de inkomsten van het uitgeven. 'Maar het is wel prettig dat als ik eens goed verdien aan een boek ik de inkomsten kan investeren in mijn eigen werk. Bij Leopold werd het geïnvesteerd in het hele fonds, niet automatisch aan mij.'

Het is dan ook opvallend dat alle bestsellerauteurs die selfpublishers zijn geworden over zichzelf zeggen dat ze altijd al iemand waren die over alles controle probeerde uit te oefenen. De omslag, het marketingplan, alles. Cornelisse produceert al jaren haar eigen theatershows. Roep geeft net zo lief cd's en dvd's uit – dat laatste zijn registraties van de theaterprogramma's van haar man Silvester Zwaneveld. Deze auteurs vinden het leuk om tijd te besteden aan zoiets als iedere boekhandel individueel aanschrijven.
Dat valt des te meer in het contrast met een auteur voor wie dat niet geldt. Schrijver Koos Meinderts en zijn vrouw, de illustratrice Annette Fierig, begonnen in 2007 uitgeverij Duntulm, zo stond destijds overal te lezen. Maar het uitgeefprogramma bleef beperkt tot één titel: De snoepwinkel van Zevensloten. 'Ik was destijds dakloos als schrijver. Van dit boek werd toen een musical gemaakt, en omdat het boek dan bij de kassa kon worden verkocht, dacht ik: dan moet er toch een herdruk komen.'
Meinderts vond het niet erg dat hij zo in het nieuws kwam. Dat vestigde tenminste de aandacht op de uitgave. Maar hij moet er niet aan denken om meer in eigen beheer uit te geven – ook niet andere backlisttitels die out of print zijn. 'Een boek moet geredigeerd worden. Wie doet dat? Een boek moet in de winkel komen. Ik heb in de kinderboekwereld een aardige naam, dus ik kreeg nog wel steun van kinderboekhandels. Maar ik wil daar mijn energie niet in steken. Ik ben schrijver.'

Uitgeverijen laten auteurs met Bestseller 60-potentie uiteraard niet graag gaan. De uitgevers van Paulien Cornelisse en Xenia Kasper hebben daarom lang met hen gesproken over de mogelijkheid om losse diensten voor redactie, productie of vormgeving te leveren – zodat de schrijfsters alleen dát zelf hoefden te organiseren wat ze graag in eigen hand willen hebben. En ook niet onbelangrijk: dat ze hun extra diensten eventueel kunnen inkopen bij hun vertrouwde uitgeverij.
Kasper wilde dat 'wij nog meer aan publiciteit en promotie voor haar organiseerde,' vertelt Geneviève Waldmann van Luitingh-Sijthoff. 'Zij miste de aandacht van landelijke kranten, hoewel dat heel moeilijk is in haar genre. Ons marketingbudget is navenant aan de omzet die we met een titel denken te behalen. Dan kunnen we wel drie keer zo veel inspanningen verrichten, maar dan zijn we dief van onze eigen portemonnee. Toen ze dat in eigen hand wilde nemen, hebben we allerlei varianten doorgesproken.'
Dat beide auteurs er uiteindelijk voor kozen wil niet zeggen dat het onmogelijk was om hen te behouden. Mizzi van der Pluijm van Atlas Contact zei op Boekblad.nl wel dat ze uitgeverij anders wilde inrichten om het leveren van losse diensten mogelijk te maken, maar zegt nu óók dat de uitgeverij auteurs al langer op maat moeten bedienen. Bert Wagendorp heeft bijvoorbeeld naast een voorschot voor zijn volgende boek een budget van een ton gekregen om zijn eigen team samen te stellen.
Het lastige is alleen: welke prijs vraagt een uitgeverij voor losse diensten? Dat bleek de bottleneck in de gesprekken tussen Cornelisse en Atlas Contact. Waldmann ziet daarin geen hinderpaal, maar benadrukt wel dat het voor iedere auteur anders is. 'Het is maar net wat een schrijver wil. Wil hij betalen voor extra pr-diensten of wil hij zelf meer doen in ruil voor hogere royalty’s? Alle varianten zijn mogelijk. Ook hangt het af of een auteur een boek bij ons heeft gedaan, zoals Kasper die eerder al succesvol was, of al tien jaar bij ons zit en wij hem hebben gemaakt.'

Een flexibelere relatie met auteurs is de toekomst. Althans, met sommige auteurs, zegt ook Paulien Loerts van Singel Uitgeverijen. 'Vroeger had je maar een manier van werken. Elke auteur werd op dezelfde manier uitgegeven,' zegt ze. 'Dat verandert. Wij krijgen bijvoorbeeld steeds vaker kant-en-klare boeken aangeleverd, waarvoor wij tegen een fee de productie en sales doen. Recent een boek over koken op Ibiza: Eivissa Food van Kim Lenders en Famke van Praag. Vroeger gebeurde dat nóóit.'
Wel denkt ze dat non-fictie zich meer leent voor nieuwe modellen dan fictie. 'En net als in elke relatie is veranderen lastig. Ik kan me voorstellen dat als je een bepaalde manier van werken hebt, het moeilijk is om dat te veranderen. Ik denk dat we daarom met nieuwe auteurs experimenteren met flexibelere manieren van samenwerken. Bijvoorbeeld met fifty-fiftycontracten, waarbij we dus co-produceren met een auteur. Uiteindelijk kom je onder aan de streep dan wel uit op ongeveer dezelfde verdiensten als met een standaardcontract.'
FC Klap weet zelfs een heel nieuw type auteur binnen te halen door hen gericht losse diensten aan te bieden: vloggers. Sinds de uitgeverij het boek voor Enzo Knol maakte dat hij uitsluitend via zijn eigen site verkoopt, is het bedrijf in gesprek met Divimove – een leidend internationaal agentschap van Youtubers – over soortgelijke boeken van andere vloggers. Deze groep wil niet op de traditionele manier uitgeven omdat ze er dan minder aan verdienen én ze zo controle over hun imago kunnen houden.
Misschien zou dat – meer nog dan de alleengang van Roep, Cornelisse, Kasper en Genee – uitgevers aan het denken moeten zetten. Hier liggen marktkansen.
(Eerder gepubliceerd in Boekblad Magazine januari 2016)

Zie ook:

Geen opmerkingen: