maandag 26 september 2016

Ondanks matige verkoop op aanbieding boekt De Correspondent bestseller met privacy-boek van Martijn en Tokmetzis (Boekblad)

Je hebt wél iets te verbergen van Maurits Martijn en Dimitri Tokmetzis verkocht niet bijster veel op aanbieding. Toch kwam de derde titel van uitgeverij De Correspondent op nummer twee van de Bestseller 60 binnen.

Je hebt wél iets te verbergen werd pas eind augustus aan de boekhandel aangeboden. Uitgever Milou Klein Lankhorst die in haar eentje de hele boekuitgeverij van De Correspondent runt, was niet op aanbiedingsbeurzen omdat de uitgeverij dit najaar slechts een titel brengt. Ze bood het boek individueel aan boekhandels aan, waarbij grote ketens als Bruna en AKO zich afwachtend opstelden. 'Begrijpelijk, met een boek van een kleine uitgeverij. Pas toen de auteurs de dag voor verschijnen bij DWDD zaten begon het te lopen.'
Toch vond Klein Lankhorst een eerste druk van 15.000 exemplaren gerechtvaardigd. Dat komt omdat de stukken van Martijn en Tokmetzis op decorrespondent.nl veel worden gelezen. Ook bleek de boekpresentatie bijzonder populair. De 850 plaatsen in de Stadsschouwburg van Utrecht waren binnen een week weg. 'En dat voor een avond over online privacy.' En – het belangrijkste – het aantal voorbestellingen via de eigen site was gigantisch: ongeveer 5.000 (inclusief het e-boek).
'We geloven ontzettend in dit boek', zegt Klein Lankhorst. 'Het is heel goed geschreven en het onderwerp leeft. We zijn wel verbaasd – en blij – dat we als kleine en beginnende uitgeverij met een andere aanpak succes hebben: met een grote boekpresentatie in een uitverkochte Schouwburg, tot een serie interviews op onze site met de geïnterviewden in het boek tot een confronterende Facebookcampagne.'
Het was daarnaast ook tijd voor een toegankelijk boek over dit onderwerp, denkt de uitgeefster. 'Veel mensen zeggen wel dat ze privacy belangrijk vinden, maar gedragen zich er niet naar. Dat komt omdat het niet zichtbaar is wat er gebeurt als je online bent. Je ziet niet wie allemaal meekijken en wat die partijen met de gegevens doen. En dan is dit boek zo grondig – er zit drie jaar werk in – dat het boek niet alleen voor de gemiddelde lezer, maar zelfs ook deskundigen een eye-opener is.'
Vanochtend heeft Klein Lankhorst een herdruk van 10.000 stuks opgelegd. Zeker nu ook AKO en Bruna instappen heeft ze alle vertrouwen dat het boek goed blijft doorlopen. Daarmee zal het derde boek van het journalistieke platform snel het bestverkochte boek van de jonge uitgeverij worden. Van Gratis geld voor iedereen van Rutger Bregman zijn 15.000 exemplaren verkocht. Dit najaar wordt het herdrukt met een nieuw omslag. Waarom vuilnismannen meer verdienen dan bankiers van Bregman en Jesse Frederik, dat het essay van de Maand van de Filosofie was, staat op 27.000 exemplaren.
Daarnaast bracht De Correspondent zelf een Engelse vertaling van Gratis geld in Amerika op de markt. Van Utopia for realist zijn inmiddels bijna 5000 exemplaren verkocht – uitsluitend via internet, waar het als e-boek en als pod-exemplaar te koop was. Klein Lankhorst: 'Het was een spannend avontuur en we zijn hier zeker niet ontevreden mee, maar ik denk dat het boek nog veel meer potentie heeft.'
Zijn de successen aanleiding om het uitgeefprogramma van De Correspondent fors uit te breiden? Voorlopig beperkt de uitgeverij zich tot boeken die voortkomen uit het platform. Klein Lankhorst gaat daarbij uit van maximaal vier titels per jaar. Pas in het voorjaar komen twee nieuwe titels op de markt. De uitgeverij neemt evenmin een vertegenwoordiger of pr-medewerker in dienst. Klein Lankhorst blijft dat allemaal in haar eentje doen.
'Ik heb wel met vertegenwoordigers gesproken,' zegt ze, 'maar ik vind het op dit moment zelf erg leuk om boekhandels te bezoeken en zo contacten op te bouwen. Ik probeer nu ook mee te gaan naar elke lezing van Maurits en Dimitri in boekhandels. Het kost tijd, maar ik vind de ontmoeting erg leuk en zinvol. Ook doe ik al het werk niet echt in mijn eentje, omdat hier een heel team zit. Van het prille idee tot het inpakken van al die voorbestelde boeken: we doen dat met de voltallige redactie. Ook hebben we bijvoorbeeld een social media-strateeg in dienst, die mij helpt om het boek onder de aandacht te brengen op Facebook en Twitter.'
Overigens krijgen de auteurs van boekuitgaven van De Correspondent, die in sommige gevallen in loondienst zijn, wel degelijk royalty op de verkopen van hun boeken. Sterker: de staffel begint met 15 procent zelfs hoger dan gebruikelijk bij het modelcontract. 'Ze hebben er ook hard voor gewerkt', zegt Klein Lankhorst.
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 23 sep)

Geen opmerkingen: