vrijdag 9 september 2016

Wordt Viktor Frölke binnenkort ontslagen om wat hij schrijft over Arie Storm?

'De gesp van de flap van mijn fietstas komt tussen de ketting, als ik hem eruit trek, zitten mijn handen onder het smeer. Ik denk: ha, een mooie smoes om bij Arie Storm aan te bellen, de meest gevreesde criticus van Amsterdam en omstreken, of ik mijn handjes mag wassen. Kan ik mooi Storm heiligdommetje checken. Misschien dat ik dan toch even over de rand van de wc-bril pies, omdat hij mijn laatste roman heeft genegeerd.
Maar als ik voor zijn huis sta, trek ik een roze briefje uit mijn tas met daarop Arie Storm schrijver).
Op de achterkant: Paps en mans.
Poststempel Zwolle.
Ik ben geroerd.'
(Uit: Viktor Frölke, Dagboek van een postbode, p. 36)

Wat een eerlijk verslag. Dat dacht ik toen ik Viktor Frölkes Dagboek van een postbode las. Hij schaamt zich voor zijn falen als romanschrijver waarmee hij iedere dag dat hij in PostNL-tenue over straat loopt, te koop loopt. Hij schroomt niet om over de bekende namen te schrijven bij wie hij post bezorgt – onder wie auteur Arie Storm en 'happy hooker' Xaviera Hollander. Maar ook bekent hij weleens post te ontvreemden. En niet altijd alles te bezorgen. Hij spaart niemand en zeker zichzelf niet. Het kon dus niet anders, dacht ik, of het dagboek zou eindigen met zijn afscheid als postbode. Quod non. Hij kan ondanks het niet-terugvorderbaar voorschot dat hij voor dit dagboek kreeg niet zonder de schamele inkomsten, schrijft hij in zijn nawoord. Ik ben dus benieuwd of hij binnenkort ontslagen wordt, als zijn bazen dit boek lezen. En dat zullen ze zeker doen.

UPDATE 3 oktober: De postbode is op non-actief gesteld, schrijft hij hier.

Geen opmerkingen: