woensdag 24 mei 2017

Interview Jos Burgers: Waarom hij alle royalty's op een succesvol boek weggeeft (Boekblad)

Jos Burgers, succesvol auteur van managementboeken, geeft alle royalty's van De Wet van Snuf (2014) aan Stichting Hulphond. Inmiddels heeft hij 50.000 euro overgemaakt. Hij heeft veel baat bij Van Duuren Management – vooral als sparring partner. Hij is blij dat ook zijn uitgeverij aan zijn boeken verdient.

Waarom heeft u de royalty's van De Wet van Snuf weggegeven?
'Ik geloof in practice what you preach. Dus als je een boekje over geven schrijft, weet je dat de eerste vraag van journalisten zal zijn: wat geef je zelf weg? Het lag dus voor de hand om iets te doen. En omdat ik de metafoor van de hond gebruik, was Stichting Hulphond een logische keuze. Toen ik het bedacht, wist ik ook niet dat het bedrag zo enorm zou oplopen.'

Maar waarom alle royalty's en niet bijvoorbeeld de helft?
'Boeken zijn voor mij geen bron van inkomsten. Boeken zijn een uithangbord voor mijn presentaties. Daar leef ik van. Die leveren mij ook meer dan genoeg op. Ik kon het geld dus missen. Een tweede factor is het geringe bedrag dat je als schrijver aan een boek overhoudt – 2,50 euro bruto ongeveer. Als je dat aan mensen vertelt, schrikken ze van hoe weinig dat is. Stel dat je daar de helft van weggeeft, dan denkt iedereen: nou nou, zeg, wat is die man gul.'

Het past ook bij de gedachte achter het boek: wat je geeft, krijg je terug. Wat heeft u teruggekregen voor uw liefdadigheid?
'Veel. Bijvoorbeeld: een grote bierbrouwer kocht duizend exemplaren, omdat ze wisten dat de opbrengsten naar een goed doel gingen. Zij deden het cadeau aan relaties in de horeca. En daarbij vroegen ze of ik vier avonden een presentatie kon geven. Betaald uiteraard, zodat ik tóch geld aan mijn actie heb verdiend. Niet dat ik het daar voor het gedaan overigens. Als je geeft, moet je dat doen zonder er iets voor terug te verwachten. Anders is het ruilen, geen geven.'

Waarom wilde u niet dat uw uitgeverij ook een bijdrage aan Stichting Hulphond overmaakte?
'Ik kan me niet herinneren of ik heb gezegd dat Van Duuren Management niets mócht doen. Ik heb wel gezegd dat het uitgeven van boeken voor de uitgeverij een primaire inkomstenbron is. Er werken daar mensen, het kantoor moet blijven draaien, dan kan ik niet zeggen: geven jullie ook maar alles weg. Dat kan ik de uitgeverij gewoon niet vragen.'

De uitgeverij verdiende dus wél veel aan 30.000 exemplaren van De Wet van Snuf?
'Veel? Dat weet ik niet. Ze hebben er in ieder geval iets aan verdiend, dat kun je van de meeste uitgaven niet zeggen. Frank Kwakman, hoogleraar aan Nyenrode, heeft eens uitgezocht dat negen van de tien managementboeken niet boven de 1500 verkochte exemplaren uitkomen. Dan hoef je niet heel goed te kunnen rekenen om vast te stellen dat uitgeverijen weinig aan die boeken overhouden. Ik vind het fijn voor de uitgeverij dat mijn boeken niet tot die categorie horen. Ik heb veel baat bij hen.'

Waarom?
'Van Duuren Management helpt mij mijn naam in de markt te zetten. Ten eerste door eerlijke feedback. Als je een idee hebt, zegt iedereen: heel leuk, werk dat uit in een boek. Maar een uitgeverij moet geld aan boeken verdienen, dus zij geven jou de eerlijkste respons die je je kunt wensen. Dat is vaak teleurstellend voor jonge auteurs die denken een gouden idee te hebben en van een uitgever te horen krijgen dat het niets voorstelt. Zij worden dan boos op een uitgever, maar ik vind die eerlijkheid een groot goed.'

En ten tweede?
'Ten tweede heeft een uitgeverij veel ervaring met de markt. Van de titel tot de visuals: zij weten wat loopt en wat niet. Ook is concepten bedenken en schrijven een eenzame bezigheid. Hoe heerlijk is het dan om een soort tijdelijke collega's te hebben die je steunen, met wie je kunt overleggen, aan wie je dingen kwijt kunt.'

U zegt: Van Duuren helpt mij mijn naam in de markt te zetten. Vindt u marketing daarom de belangrijkste taak van de uitgeverij?
'Nee. Natuurlijk is alles welkom wat zij doen – de standaarddingen als het versturen van persberichten bijvoorbeeld – maar zij kunnen ook niet gek veel. Er verschijnt zó veel, zij moeten hun aandacht verdelen over alle titels. Nee, de marketing moet je als auteur grotendeels zelf doen. Het enige wat ik echt belangrijk vind is dat zij meedenken over het concept en hoe je dat kunt promoten. Zo bedachten de uitgeverij en ik samen om bij mijn laatste boek Eén fan per dag een koffiemok cadeau te doen in de boekhandel. Een superleuke actie, die goed werkt.'

Hebt u ooit overwogen om in eigen beheer uit te geven?
'O nee. Ik zie dergelijke uitgaven wel eens. Vaak denk ik: had daar net iets langer over nagedacht, of: had er iemand met verstand naar laten kijken. Daarbij vergeet ik nooit dat geen enkele uitgever mijn eerste boek Klanten zijn eigenlijk nét mensen! wilde hebben. Behalve Ina Boer, toen nog van Academic Service. Uiteindelijk zijn daar 65.000 exemplaren van verkocht. Moet ik dan later als het goed gaat weggaan? Omdat, als ik het goed zou uitrekenen, ik aan het einde van de rit iets meer overhoud? Ik geloof niet voor niets in: wat je geeft, krijg je terug. Ofwel: als je je relaties goed houdt en daar echt in investeert, komt er van alle kanten allerlei goeds op je af. Dat vind ik veel belangrijker dan een paar euro meer inkomsten.'

Ik vraag het ook, omdat u zo veel zelf doet. De marketing dus, maar ongetwijfeld ook de verkoop via uw presentaties en optredens.
'Dat is waar. Ik kom net terug van een optreden voor ambtenaren van 14 gemeenten in Twente, die dienstverlenender willen gaan werken. Zij kregen na afloop een exemplaar van mijn boek. Mijn ervaring is dat mensen die normaal niet zo snel managementboeken lezen, als ze geïnspireerd zijn door mijn lezing, het wél leuk vinden om mijn verhaal nog eens rustig na te lezen. In een boek staat ook altijd meer. Die combinatie presentatie-boek werkt goed. En het gaat meteen om grotere aantallen. Dat gaat sneller dan boekje voor boekje, zoals in de boekhandel gebeurt. Maar ik hoef dat niet buiten een uitgeverij om te doen.'

Neemt u die boeken met standaard inkoopkorting af van de uitgeverij?
'Nee. Ik koop met kwantumkorting bij Managementboek.nl. Die korting geef ik door aan de klant, die immers ook 80 of 150 boeken in één keer afneemt. Zoals gezegd: ik verdien wel aan mijn boeken – er zijn inmiddels meer dan 250.000 exemplaren van alle titels bij elkaar verkocht – maar het is niet mijn primaire inkomstenbron.'

Hoe belangrijk is de boekhandel dan voor u?
'Ik schat dat een derde via de boekhandel loopt. Dus ja, de boekhandel is ook belangrijk. De rest gaat via seminars of internetboekhandels als Bol.com en Managementboek.nl. Dat is eigenlijk hetzelfde. Mensen die zijn geïnspireerd door mijn presentaties, maar na afloop het boek niet krijgen, bestellen het dezelfde avond of de volgende dag online.'
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 17 mei) 

Geen opmerkingen: