vrijdag 19 mei 2017

Jos Burgers schenkt 50.000 euro royalty's aan Stichting Hulphond (Boekblad)

Jos Burgers, een van de succesvolste auteurs van managementboeken in Nederland, heeft 50.000 euro geschonken aan Stichting Hulphond. Het zijn de volledige royalties van zijn boek De Wet van Snuf uit 2014.

Burgers gebruikt in dit boek het gedrag van zijn hond Snuf als metafoor om zijn centrale stelling uit te leggen: wat je geeft, krijg je terug. Immers: als een vreemde in Burgers' huis komt, werpt Snuf één blik op de gast en trekt zich dan terug. Maar als de auteur zélf thuiskomt, staat zijn hond te kwispelen van blijdschap. Hij weet: hoe warmer hij zijn baasje begroet, hoe enthousiaster hij wordt geknuffeld.
Wie zo'n boek schrijft, moet natuurlijk ook zelf weggeven, realiseerde Burgers zich. In zijn inleiding legt hij uit: 'Wie gelooft in geven, vraagt zich niet steeds af "wie kan mij helpen?", maar "wie kan ik helpen?" Toen ik me dat realiseerde, besloot ik om de daad bij het woord te voegen en de royalty’s van de verkoop van dit boek af te staan aan de stichting Hulphond Nederland. Practise what you preach is een eerste vereiste als je geloofwaardig een boodschap wilt uitdragen.'
Concreet betekent het dat Burgers sinds verschijnen ieder kwartaal de uitgekeerde royalty's van uitgeverij Van Duuren Management overmaakt aan Stichting Hulphond. 'Inmiddels zijn er bijna 30.000 exemplaren verkocht, waarmee de royalty's de grens van de 50.000 euro passeerde', legt Roderik Teunissen van Burgers' uitgeverij Van Duuren Management uit. 'Dat was een mooie gelegenheid om een moment te organiseren om Stichting Hulphond een cheque te overhandigen en alle lezers te bedanken.'
Auteur en uitgeverij hebben het goede doel dat met De Wet van Snuf wordt geholpen nooit commercieel uitgebuit. Dat zou de boodschap van het boek immers eerder ondermijnen. Om dezelfde reden draagt Van Duuren Management niet bij aan de actie door bijvoorbeeld 1% meer royalty te geven. 'Het is Burgers' wens om het zo te doen. Uiteraard respecteren wij dat. Wij helpen alleen met het organiseren van het moment eerder deze maand.'
Teunissen – met een verleden van inmiddels 25 jaar in de uitgeverij, bij Academic Service, Pearson Education en Het Spectrum – kan zich niet heugen dat een Nederlandse auteur ooit zo'n hoog bedrag aan inkomsten uit boeken doneerde. 'Maar Jos' verdienmodel is gebaseerd op het geven van lezingen en spreken op congressen met een boek als basis. Hij hoeft niet van de boekverkoop alleen te leven.'
Burgers is volgens Management Magazine de bestverkopende managementboekauteur van Nederland. Teunissen beaamt dat. 'Zijn boeken verkopen uiteindelijk altijd zulke aantallen. Zijn laatste boek, Een fan per dag, verscheen in januari. Daarvan zijn inmiddels ook al bijna 10.000 exemplaren verkocht. Dat loopt niet alleen via de boekhandel. Veel gaat via Bol.com en Managementboek.nl – en zeker ook via bedrijven.'
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 15 mei)

Geen opmerkingen: