dinsdag 28 augustus 2012

Boekreviewers betaalt consumenten voor online reviews (Boekblad)


Boek weggeven aan consumenten in ruil voor online reviews op internetboekhandels. Dat is het idee achter Boekreviewers.nl dat Han Peeters, schrijver en eigenaar van een de gloednieuwe clusteruitgeverij Clustereffect, heeft opgezet.

Consumenten kunnen zich sinds vorige week maandag aanmelden op Boekreviewers.nl. Zij moeten daarbij minimaal twee favoriete genres uitkiezen, waarna ze een boek uit dat genre krijgen aangeboden. Als zij op grond van een omschrijving en het opgegeven aantal pagina’s akkoord gaan met toezending van het boek, verplichten zij zich binnen drie weken een recensie van maximaal zeventig woorden te schrijven op vijf door de uitgever uitgekozen internetboekhandels. Wie het nalaat, krijgt alsnog een factuur voor het boek. De uitgever betaalt consumenten 2,50 euro – een bedrag dat zij ook aan Villa Pardoes, een vakantieverblijf voor ernstig zieke kinderen, mogen schenken.
‘Iedereen weet dat reviews bijdragen aan de verkoop van boeken,’ zegt Peeters. ‘Als je online alleen een plaatje van het omslag en een korte omschrijving hebt, weet je niet goed wat je krijgt. Daarom ga je af op reviews. Een partij als Bol vraagt niet voor niets al een paar dagen nadat je een boek hebt besteld of je een review wilt schrijven. Zij zijn daar ook van doordrongen. Wij gaan daar nu tussen zitten door uitgevers de service te bieden zo’n review te krijgen. De 2,50 die we consumenten betalen, moet je dan zien als het muntje in een winkelwagentje: het zorgt voor de commitment om de recensie ook te plaatsen.’
Boekreviews heeft inmiddels 38 uitgevers als klant die gezamenlijk 110 titels op de markt hebben gebracht. Deze uitgevers zijn aangesloten bij Clustereffect, de clusteruitgeverij die Peeters heeft opgezet en per 1 september operationeel is. Clustereffect is een voortzetting van clusteruitgeverij Schijverspost, waar Peeters ook bij betrokken was. De grootste klant is Erya Media, die twintig e-boeken en twee fysieke boeken heeft uitgebracht. Daarnaast zijn onder meer De Verteller, Aad Vlag, Meibergen en Terrade (het label waaronder Peeters zijn eigen boeken uitgeeft) aangesloten. Ook claimt Peeters in gesprek te zijn met een grote algemene uitgeverij.
Na een week telt de pool van Boekreviewers zo’n honderd proeflezers. Nog te weinig voor Peeters om een grote campagne voor zijn service onder uitgevers te starten. Maar genoeg om nu al acht reviews te hebben binnengekregen – die dus op in totaal veertig plekken online staan. Daarvan staan er drie bij Peeters’ eigen boek Occupy de nieuwe wereldorde. Deze bewijzen ook dat consumenten geheel vrij blijven om hun eigen mening te geven: geen van de drie recensies is onverdeeld positief. ‘Een interessant thema dat op het ene moment met vaart wordt verteld en dan weer verzand in uitwijdingen en erg gedetailleerde beschrijvingen,’ schrijft Caleido.
Van de honderd proeflezers heeft zestig procent aangegeven e-boeken te willen ontvangen. Dat is interessant voor deelnemende auteurs omdat het weggeven van een e-boek aanzienlijk goedkoper is dan het cadeau doen van een fysiek boek.
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 27 aug 2012)

Zie ook:

Geen opmerkingen: