maandag 18 november 2013

Terug naar 2010: Interview Gerwin van der Werf over zijn debuut 'Gewapende man' (BOEK)


Op landelijke gedichtendag 2010 werd Gerwin van der Werf in één klap een bekende Nederlander toen hij de 1e Turing Nationale Gedichtenwedstrijd won en bij De Wereld Draait Door aanschoof. Nu is zijn romandebuut Gewapende man verschenen. Ook in dit geval kwam hij via een schrijfwedstrijd in contact met zijn uitgeverij.

Hoeveel debutanten hebben al 10.000 euro verdiend met schrijven?

Hoe zou je Gewapende man pitchen?
‘Mijn roman gaat over wraak en een zoektocht naar eigenwaarde. Maar dat zegt niet zo veel. Dat is te universeel. Veel beter kan ik de inhoud samenvatten. Een jonge vent gaat naar Zeeuws-Vlaanderen. Hij wil in alle rust aan zijn proefschrift werken, maar hij heeft ook een geheime agenda: genoegdoening krijgen voor wat hem in zijn jeugd is aangedaan door een klasgenoot.’

Debuten zijn vaak autobiografisch. Ook het jouwe?
‘Het personage heeft autobiografische authenticiteit. Hij denkt zoals ik denk.
Maar de gebeurtenissen zijn verzonnen. De ervaring van mijn hoofdpersoon op de middelbare school heb ik gezien als docent. Een keer werd achter de schrijver van anonieme briefjes gejaagd terwijl die uit wanhoop handelde omdat hij zo gepest werd. Krankzinnig zoals dat ging.’

Is Gewapende man ook de eerste roman die je schreef?
‘Mijn tweede. Na de eerste heb ik vooral verhalen geschreven omdat ik daarmee aan schrijfwedstrijden kon meedoen. Ik wilde weten waar ik stond ten opzichte van andere amateurs. Daar zijn wedstrijden ideaal voor. En als je wint, bouw je een mooie CV op. Alle aankomende schrijvers kan ik aanraden aan wedstrijden mee te doen.’

Was de winst van de Turingprijs je eerste succes?
‘Integendeel. Meteen de eerste keer dat ik wat inzond, won ik de hoofdprijs. Daarna heb ik meerdere prijzen behaald. Die gedichtenwedstrijd staat eigenlijk los van wat ik beoogde: debuteren met fictie. Ik schrijf nooit gedichten, ik had al een contract bij Contact, ik wilde niet meer aan wedstrijden meedoen. Maar de eerste prijs was 10.000 euro. Stel je voor, droomde ik, dat ik win. En dan moet je natuurlijk wel een gedicht inzenden. Toen won ik ook nog.’

Hoe kwam je in contact met je uitgever?
‘Op een schrijfdag van Trouw. Mijn redacteur hield spreekuur voor amateurschrijvers. Toen ik aan de beurt was, moest ik naar het podium omdat ik een wedstrijd had gewonnen en mijn inzending moest voorlezen. Ik vroeg of ik hem anders wat mocht opsturen. Dat kon. Die verhalen vond hij niet geramd genoeg in elkaar zitten voor een debuut. Maar hij was enthousiast over mijn idee voor Gewapende man. In vijf maanden had ik toen een eerste versie geschreven.’

Die wilde hij uitgeven. Was dat het mooiste moment?
‘Drie dagen nadat ik het manuscript had opgestuurd, belde mijn redacteur om een contract aan te bieden. Toen ik op zijn kantoor kwam, werd ik aan iedereen voorgesteld als hun debutant. Een landmark, vond ik. Daarna ging ik het vieren in het Americain. Daar zat Tommy Wieringa. Ik moest me inhouden om hem te gaan vertellen: ik ben ook een schrijver.’

Wat verwacht je van je debuut?
‘Mij is natuurlijk voorgehouden dat duizend verkochte exemplaren al veel is. Maar nu ik de Turingprijs heb gewonnen, is het voor de uitgeverij makkelijker om mijn boek te lanceren. Mij kan het niet veel schelen. Dat dat boek er is gekomen, was mijn doel. En ik heb al 10.000 euro verdiend met schrijven. Hoeveel debutanten kunnen mij dat nazeggen?’

Gerwin van der Werf, Gewapende man, (290 p.), Contact, 19,95 euro.

DE AUTEUR
Gerwin van der Werf (1969) heeft altijd de drang gehad kunst te maken. Van jongsaf aan was dat muziek. Hij studeerde muziekwetenschappen, componeerde en speelt nog altijd in de coverband New Beetles. De docent muziek op een middelbare school in Oegstgeest schreef een lesmethode voor muziekonderwijs. Op zijn 37e besloot hij zich aan fictie te wagen. Met succes.
(Eerder gepubliceerd in BOEK 3, 2010)

Zie ook:






Geen opmerkingen: