vrijdag 13 juli 2012

De Bengel (Dordrecht) gaat verhuizen – en tijdelijk uitbreiden (Boekblad)


Boekhandel De Bengel in Dordrecht gaat in september verhuizen naar een anderhalf keer zo groot pand. Op de huidige locatie blijft eigenaar Gerrit-Jan Kruidenier nog tot eind volgend jaar boeken verkopen.

De Bengel was niet uit op een verhuizing, vertelt Kruidenier. ‘Maar ik liep tegen dit pand aan in de Vriesestraat en toen was het besluit snel genomen. Het is zo’n prachtig pand. Honderdvijftig jaar geleden of zo zat er een fourniturenzaak. De kasten en toonbank van toen zitten er nog in. Dat maakt het een echte boekenpand.’
Ook groeit De Bengel van 60 naar 90 vierkante meter. ‘Dat is voor mij efficiënter. Ik heb nu drie verdieping volgestouwd met boeken. Ooit had ik twee man in dienst die daar de bestelling deden, maar nu ik geen aparte bestelafdeling meer heb, kan dat werk in dit pand beter worden gedaan.’
Echt uitbreiden gaat de winkel niet. ‘Wij zijn befaamd en berucht voor de hoeveelheid boeken op het kleine oppervlak’, zegt Kruidenier. ‘Ik denk dat mijn voorraad zijn weg wel vindt in de nieuwe winkel. Wel wil ik rubrieken als filosofie, geschiedenis en Engels uitbreiden. Als ik eerlijk ben staat die nieuwe winkel binnen de kortste keren weer net zo vol als de huidige.’
De Bengel heeft niet te klagen over de ‘vele onzichtbare paadjes die naar de winkel leiden’, maar toch verwacht Kruidenier in het pand dat hemelsbreed 150 meter verder ligt, op termijn beter gesitueerd te zijn. ‘Er zijn teveel winkels in Nederland. Een groot deel gaat verdwijnen. En dan krijg je een concentratie van winkels die overblijven. Dan zit ik hier iets beter.’
In de Vriesestraat komt De Bengel pal naast boekhandel Dekker. Ook daar is Kruidenier blij mee. ‘Zij zijn een kantoorboekhandel met echt een aanvullend aanbod. De enige overlap is misschien Gijp. Ook hebben zij een postkantoor. Dat is voor mij handig nu de verkoop via de site, met veel eigen import, op stoom begin te komen. Dekker reageerde gelukkig ook heel positief.’
Het huurcontract voor het pand aan de Voorstraat, waar de winkel al meer dan veertig jaar zit, loopt nog door tot 1 januari 2014. Kruidenier benut die tijd om deze winkel te behouden voor de verkoop van met name ramsj. ‘En als dat goed loopt en betrekkelijk weinig moeite kost, dan hou ik het gewoon.’ Toch wil hij niet spreken van een uitbreiding. ‘Ik denk wel dat het uiteindelijk neerkomt op een verhuizing.’
Dat Kruidenier kan investeren wijst er op dat het niet slecht gaat met de boekhandel. ‘Dit jaar is nog beter dan vorig jaar. Ik was ingesteld op tegenwind, maar tot mijn eigen verbazing zit ik netto op een lichte plus. De omzet is wel heel grillig. En vorig jaar was juist de tweede helft goed dankzij titels als de Bosatlas en eigen import.’
Ook heeft Kruidenier in goede jaren voorzichtig gedaan zodat de financiering van de verhuizing zonder tussenkomst van banken kan. ‘Ik heb altijd geïnvesteerd in de voorraad. Dat zijn variabele kosten. Als het minder is, koop je wat minder in. Mensen merken dat niet. Andere boekverkopers hebben geïnvesteerd in vierkante meters. Dat zijn vaste kosten, en dat heeft hen ontzettend kwetsbaar gemaakt.’
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 6 juli 2012)

Zie ook:

Geen opmerkingen: