dinsdag 24 juli 2012

Pearson koopt self publishing platform Author Solutions (Boekblad)


De reguliere Amerikaanse uitgeverij Pearson heeft self publishing platform Author Solutions gekocht. De overname is een serieuze erkenning voor de snelgroeiende markt van uitgaven in eigen beheer.

Pearson betaalt 116 miljoen dollar (95 miljoen euro) voor Author Solutions, dat een breed scala aan gratis en betaalde diensten aanbiedt aan schrijvers die in eigen beheer uitgeven. Het bedrijf met kantoren in Amerika en de Filippijnen heeft 1600 medewerkers en heeft inmiddels meer dan 200.000 papieren en digitale boeken van ruim 150.000 schrijvers gepubliceerd. De omzet bedroeg vorig jaar 100 miljoen dollar, de winst van Author Solutions was 4,2 miljoen dollar.
De overname is een mijlpaal in de groei van uitgaven in eigen beheer in de afgelopen tien jaar. Aanvankelijk werd de markt bewerkt door gespecialiseerde online bedrijven als iUniverse, Author House en Lulu (de eerste twee fuseerden in 2007 tot Author Solutions). Later boden ook Amazon en Apple mogelijkheden aan schrijvers om zelf e-boeken te verkopen via hun platformen. Apple lanceerde daar begin dit jaar de tool iBook Author voor.
Reguliere uitgeverijen waren lange tijd passief. Als een een schrijver in eigen beheer succesvol was, contracteerde de uitgeverij hem om zijn werk groot op de markt te brengen. Sommige auteurs waren zelfs extreem succesvol, zoals Amanda Hocking en E.L. James, die nu wereldwijd furore maakt met haar Vijftig tinten grijs-trilogie. Ondertussen werden de mogelijkheden voor schrijvers die bedrijven als Author Solutions bood zo professioneel dat ook bekende auteurs er gebruik van maken. Een recent voorbeeld is fantasy-auteur Terry Goodkind.
Penguin, het moederbedrijf van Pearson, lanceerde vorig jaar als eerste reguliere uitgeverij een eigen self publishing platform: Book Country. Nu volgt de overname van Author Solutions. ‘Wij volgden de markt voor uitgaven in eigen beheer met groeiend respect en bewondering’, zei Penguin-directeur John Makinson daar gisteren over. ‘Self publishing is niet alleen onderdeel van de mainstream boekenmarkt geworden, maar samenvloeit met het traditionele uitgeefmodel.’
Makinson wil Author Solutions, dat eigenlijk alleen actief is in Amerika, niet alleen de mogelijkheid bieden om op korte termijn internationaal te groeien. Ook wil hij gebruik maken van de ervaringen van het bedrijf met data analyse en online marketing. En misschien wel het belangrijkste: hij wil nieuwe imprints lanceren tussen pure uitgaven in eigen beheer en traditionele uitgeefhuizen in. Met andere woorden: imprints waarin Pearson tegen lage kosten kan experimenteren met nieuwe genres en titels.
Overigens doet Author Solutions iets dergelijks al voor zes Noord-Amerikaanse uitgeverijen. Voor onder meer voor de uitgever van romantische fictie Harlequin en religieuze uitgeverij Thomas Nelson beheert Author Solutions aparte labels voor uitgaven in eigen beheer. Het belang hiervan voor de uitgeverijen is dat zij een eigen vijver hebben om talent uit te kunnen vissen. Pearson krijgt als nieuwe eigenaar geen inzicht in de resultaten van deze labels.
(Eerder gepubliceerd op Knack.be en Boekblad.nl)

Geen opmerkingen: