donderdag 15 november 2012

Boekhandel Bouwman sluit filiaal in Maarssen (Boekblad)


Boekhandel Bouwman heeft per 1 november haar filiaal in Maarssen gesloten. Voor de hoofdvestiging in De Bilt onderhandelt eigenaar Herman Bouwman met een overnamekandidaat.

De sluiting van Maarssen is een direct gevolg van het ontbreken van een opvolger, legt de 65-jarige Bouwman uit. Zijn dochter Marie-Louise Bouwman die bedrijfsleider is en momenteel met zwangerschapsverlof, vertrekt over enkele maanden met haar gezin naar Noorwegen. ‘Zij had anders vermoedelijk beide zaken overgenomen. Ik wil niet zeggen dat ze die gekregen had, maar wel bijna. Voor zover dat belastingtechnisch mogelijk was.’ Marie-Louise had de winkelvoering overgenomen van haar broer Gerrit-Jan toen die in 2010 naar Australië emigreerde.
Bij gebrek aan opvolger moest Bouwman verkopen. Langer werken wil hij niet. Maar of hij beide winkels kon verkopen, betwijfelde hij. ‘De omzet in de winkel van De Bilt is geen probleem. Ook bij een terugzakkende markt blijft die winkel rendabel. Maar dat geldt niet voor het filiaal in Maarssen, hoewel die momenteel geen verlies maakt. Een bank geeft momenteel geen geld aan boeken uit. Door Maarssen nu te sluiten, kan ik de boeken naar De Bilt overbrengen en veel exemplaren via die winkel lozen – en dan de winkel in De Bilt met boeken en al verkopen.’
Inmiddels is Bouwman in gesprek met een overnamekandidaat. Een naam wil hij niet geven, omdat er nog geen handtekening onder een contract is gezet. Maar hij is wel blij dat het een vakgenoot is. ‘Wij zijn een pure boekhandel. We verkopen geen e-readers of e-boeken en doen ook weinig met internet. Wij hebben veel boeken en omdat men dat in deze buurt weet, blijven de mensen daar voorlopig voor komen. De nieuwe eigenaar mag uiteraard doen met de winkel wat hij wil, maar het is voor nu wel belangrijk dat hij veel van boeken weet.’
Het opvolgingsprobleem volgt op een vervelend jaar door het faillissement van Libridis. ‘Wij waren een van hun grotere klanten, goed voor 1,2 miljoen euro per jaar. Tot 7 mei en de schermen binnen veertien dagen op zwart gingen. Wij moesten helemaal opnieuw beginnen. Wij hadden geen back-up, en ik had nog niet alles overgezet naar CB. Dat betekende dat wij een half jaar lang bij ieder boek dat in de media opdook moesten kijken: hebben wij die besteld? Geert Mak hadden we pas drie dagen na verschijnen. In de tussentijd hadden we zes keer nee verkocht. Heel vervelend.’
Die problemen is Bouwman nu te boven. In oktober pluste de winkel weer. Ook had het ontslag van het personeel van Maarssen als bijkomend voordeel dat hij de bezetting in De Bilt ‘kon corrigeren op de omzet’, zoals Bouwman het noemt. ‘We zijn teruggegaan van 12 naar 4. Daardoor kan de winkel goed blijven draaien – ook al groeit het belang van internet en e-boeken. Ik denk dat veel collega’s hetzelfde probleem hebben: ze hebben door teruglopende omzet eigenlijk te veel personeel, maar willen dat niet erkennen, hopen op betere tijden enzovoorts. Maar een goed ondernemer moet ook dit soort vervelende beslissingen nemen.’
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 12 nov 2012)

Geen opmerkingen: