vrijdag 2 november 2012

Verkiezing beste coachboek bewijst volwassenwording van het genre (Boekblad)


Wat is het beste coachboek van 2012? Deze eerste verkiezing, georganiseerd door brancheorganisatie Nobco, bewijst dat het genre volwassen is geworden. Boom/Nelissen is de grootste uitgever in het segment dat ondanks de crisis wél groeit.

Een prijs voor het coachboek van het jaar is er niet. De auteurs van de zeven boeken die de meeste stemmen krijgen, mogen tijdens het Boekenbuffet dat de Nederlandse orde van beroepscoaches (Nobco) op 29 november organiseert een workshop geven. Het publiek kan nog tot 5 november stemmen op een titel uit een longlist van 39 boeken. Maar liefst 14 daarvan zijn uitgegeven door Boom/Nelissen. Daarnaast zijn opvallend veel genomineerde coachboeken uitgegeven in eigen beheer.
‘Het is absoluut een groot genre geworden’, zegt uitgever Eline Crijns van Boom/Nelissen. ‘De doelgroep groeit, zoals wij merken uit onze cijfers. Momenteel zijn er tussen de 10.000 en 40.000 coaches in Nederland – de schattingen lopen nogal uiteen. En dat zijn veellezers. Echte informatievreters. Coaches zijn veelal zzp’ers, die zelf verantwoordelijk zijn voor hun educatie. Het zijn ook hoofdzakelijk vrouwen, die meer lezen.’
Directeur Philip van Coevorden van Managementboek.nl, dat ruim 300 boeken in de catgeorie ‘coaching en trainen’ aanbiedt, nuanceert het recente succes: ‘Coaching is al belangrijk sinds 2000. Tot zeg 2008 groeide het flink door, maar sindsdien blijft het ongeveer op dat niveau.’ De crisis is daar voor een groot deel schuldig aan. ‘De zzp’ers hebben het zwaar: ze hebben minder opdrachten en kopen dan ook minder boeken. Maar dat krabbelt nu wat op.’
Wel voert een coachingstitel de bestsellerlijst van Managementboek.nl aan: Coachingskalender 2013 van Marijke Lingsma en Aty Boers. Van Coevorden: ‘Dat is al de tiende editie, en elk jaar in het najaar moeilijk van de eerste plaats te krijgen.’ Andere toptitels die goed lopen zijn volgens hem: Het grote coachboek van Sasja Dirkse en Angela Talen, Het Coachingsmethoden boek van Susan van Ass, Intervisiecoaching van Marijke Lingsma en Socratisch coachen van Hilde Veraart-Maas.
Niet toevallig zijn dit, met uitzondering van Het grote coachboek, allemaal uitgaven van Boom/Nelissen. Dit is de enige uitgeverij die coaches expliciet als doelgroep heeft uitgekozen. Een derde tot de helft van de dertig titels die Boom/Nelissen jaarlijks uitgeeft, zijn coachboeken. Crijns: ‘Ik roep af en toe schaamteloos dat het onze ambitie is om dé coachuitgever van Nederland te worden, maar dan krijg ik te horen: dat zijn jullie al.’
Als enige echte concurrent noemt Crijns uitgeverij Thema. ‘Zij doen ook veel met spelletjes en andere tools voor coaches, wij richten ons echt op de vakliteratuur. Daarnaast hebben alle managementboekuitgevers wel coachtitels in hun fonds: Scriptum, Academic Service [uitgever van Het grote coachboek, md], Het Spectrum. Maar dat zijn er nooit meer dan een of twee per jaar.’
De coachingsboeken worden hoofdzakelijk verkocht via de internetboekhandels zoals Managementboek.nl en Bol.com. ‘In de boekhandel liggen ze eigenlijk alleen bij winkels die van oudsher veel managementboeken verkopen. Onze vertegenwoordiger ziet wel een stijgende lijn, maar de ontwikkelingen bij Selexyz zijn wel slecht nieuws voor ons. Vroeger was er op de bovenste verdieping van Scheltema veel ruimte voor dit fonds, dat is nu weg. Ook de verkoop via onze eigen site neemt toe.’
Sinds vorig jaar geeft Boom/Nelissen bij ieder papieren boek een e-boek weg. In het eerste kwartaal van volgend jaar zet de uitgeverij de volgende stap: dan lanceert Boom/Nelissen de online omgeving Coachlink.nl. Iedereen kan zich dan volgens het Spotify-model abonneren op digitale coachboeken die zich in de cloud bevinden. Het aanbod wordt verrijkt met allerlei andere informatie, deels afkomstig van tal van partners.
‘Het is niet de bedoeling om dan minder titels in folio uit te brengen’, zegt Crijns. ‘Dat blijft de voeding voor de online databank. Wel is het mogelijk om bijvoorbeeld aan Het coachingsmethoden boek, waarin 50 coaches over hun methode vertellen, methode nummer 51 en 52 toe te voegen. Later kunnen we daar ooit een herziene uitgave uit samenstellen of een doorsnede, toegespitst op één thema, uitlichten.’
Stemmen voor coachboek van 2012 kan nog enkele dagen hier.
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 24 okt 2012)

Geen opmerkingen: